DEN SOM RUVAR PÅ HÄMND…

Jan 14th, 2021 | By | Category: 2021-01 jan, Recension

Omslag till Den som ruvar på hämndAv Eriksson & Mann
Blue Publishing, 2020
ISBN 978-91-89205-01-7, inbunden 311 sidor

Under de senaste åren har allt fler svenska författare valt norrländska landsbygdsmiljöer som spelplatser för sina romaner. Stina Jacksons Silvervägen och uppföljaren Ödesmark handlar om norrbottnisk glesbygd. Viveca Stens nya deckarserie, med första delen Offermakaren, utspelar sig i Åre. Tove Alsterdals Rotvälta beskriver de små samhällena i Ådalen. Ingrid Elfberg inleder sin nya Jämtlandsserie med deckaren Dagbrottet.

Nu har det kommit ytterligare en bok om norrländsk landsbygd. Det är debutantduon Eriksson och Mann som inleder sin serie Vemdalsmorden med spänningsromanen Den som ruvar på hämnd…. Författarna Sture Eriksson och Catharina Mann är bosatta i Stockholm, men båda har norrländska rötter. De har sin yrkeserfarenhet inom idrottsrörelsen respektive som socionom inom offentlig förvaltning. Idén till deras romanserie väcktes vid en av deras många vistelser i Vemdalen, och skrivandet tog sin början med en skrivarkurs.

Orten Vemdalen spelar den verkliga huvudrollen, men här är det inte den välkända vintersportorten i Härjedalen med tusentals skidåkare vi lär känna. Istället utspelar sig romanen under en torr och het sommar, när knappast några turister letar sig till byn, utan de fasta invånarna är hänvisade till varandra. Den kärleksfulla och detaljrika skildringen av det sömniga lilla samhället i det natursköna och glesbefolkade fjällandskapet är romanens största tillgång och egenart.

I berättelsens centrum står den pensionerade Henning, som flyttat tillbaka till sin hemby efter en lång karriär som kvällstidningsreporter i Stockholm. Hemma i Vemdalen återknyter han kontakten med ungdomsvännen och polisen Kaj, som även han planerar för sin förestående pensionering. Lugnet i byn och i de två vännernas tillvaro bryts när de upptäcker, att ett par yngre män i trakten har försvunnit spårlöst från sina hem, utan att de ens anmälts som saknade. Mysteriet väcker Hennings jaktinstinkter som gammal grävande reporter, och snart är både han och Kaj djupt involverade i en polisutredning som innefattar både knarkhandel, kvinnomisshandel – och mord.

Med tanke på att Den som ruvar på hämnd… är Eriksson och Manns debutroman är intrigen omsorgsfullt och någorlunda rimligt konstruerad. Bäst har de lyckats med sin personskildring. Såväl huvudpersonerna Henning och Kaj som de övriga karaktärerna i romanen framstår som levande och ganska trovärdiga. Undantagen är bokens schablonartat illvilliga skurkar, men så är de också inflyttade från Stockholm! Ännu bättre skulle porträtten bli om författarna arbetade med att utveckla sitt språk. Inre monolog är en effektiv metod att följa med i personernas tankar, men den kräver ett stilistiskt handlag som författarna inte besitter än.

Ett inslag i historien som jag gärna hade sett mindre av är de detaljerade redogörelserna för alla de långa, händelselösa bilfärder som våra hjältar tvingar oss att delta i. Vi läsare kan förstå att det är långa avstånd i Härjedalen och Jämtland, utan att vi behöver läsa en noggrann beskrivning av den enformiga körsträckan mellan Vemdalen och Östersund och tillbaka.

Men det är anmärkningar i marginalen. Sammanfattningsvis tycker jag att detta är en lovande debut, och ser fram emot de fortsatta Vemdalsmorden.

LENA LUNDGREN

Eriksson och Mann