DEN SOM GRIPER TILL VÅLD

Jan 12th, 2022 | By | Category: 2022-01 jan, Recension

Omslag till Den som griper till våld …Av Eriksson & Mann
Blue Publishing, 2021
ISBN 978-91-89205-25-3, inbunden, 360 sidor

Under de senaste åren har ett stort antal svenska deckarförfattare valt norrländska landsbygdsmiljöer som spelplatser för sina romaner, bland annat Stina Jackson, Viveca Sten, Tove Alsterdal och Ingrid Elfberg. Häromåret anslöt sig debutantduon Eriksson och Mann till denna författartrend, när de inledde sin romanserie Vemdalsmorden. Författarna Sture Eriksson och Catharina Mann är bosatta i Stockholm, men båda har norrländska rötter och vistas ofta i Vemdalen.

Den välkända vintersportorten i Härjedalen spelar den verkliga huvudrollen i Vemdalsmorden, som seriens titel antyder. I berättelsens centrum står den pensionerade kvällstidningsreportern Henning, som flyttat tillbaka till sin hemby från Stockholm, och hans ungdomsvän polisen Kaj, som även han planerar för sin förestående pensionering.

Den första boken i serien kom ut 2020 och heter Den som ruvar på hämnd…. Den utspelar sig under en torr och het sommar, när knappast några turister letar sig till byn. Lugnet bryts när Henning upptäcker att flera yngre män i trakten har försvunnit spårlöst från sina hem utan att de blivit efterlysta. Mysteriet väcker Hennings jaktinstinkter som gammal grävande reporter, och snart är både han och Kaj djupt involverade i en polisutredning som innefattar både knarkhandel, kvinnomisshandel – och mord.

Hösten 2021 publicerade Eriksson och Mann del 2 i sin Vemdalsserie. Titeln på den nya spänningsromanen är Den som griper till våld… Den här gången möter vi ett Vemdalen i vinterskrud, med full fart i ortens lokala liv och besöksnäring. Huvudpersonen Henning hamnar på ett allmänt möte där kommunalrådet Gustaf Marklund presenterar en kontroversiell plan på en omfattande utbyggnad av skidområdet i Vemdalen. Förslaget väcker högljudda protester från en del av lokalborna, och mötet slutar i kaos. Dagen därpå hittas kommunalrådet död ute i skidspåret. Polisen Stina, som efterträtt den numera pensionerade Kaj, ansvarar för utredningen.

Henning och Kaj blir givetvis berörda av dödsfallet, och snart blir de på olika sätt involverade i jakten på kommunalrådets baneman. När mördaren slutligen avslöjas visar det sig att orsaken till mordet står att finna i det förflutna. Denna huvudintrig är omsorgsfullt och trovärdigt konstruerad, och utgör den största behållningen i romanen.

Parallellt med mordutredningen fortsätter Henning och Kaj att engagera sig i det oavslutade fallet med styckmorden, som skakade samhället under den gångna sommaren. Detta styckmordsfall skildras i Den som ruvar på hämnd…, en fantasifull historia med en skruvad upplösning. För att följa och förstå utvecklingen av denna delintrig i Den som griper till våld… bör man definitivt ha läst den första boken i Vemdalsserien tidigare. Det är en klar svaghet med den nya boken, men eftersom styckmordsfallet nu tycks vara avslutat så hoppas jag att detta problem är avklarat inför kommande böcker.

För visst kommer det fler romaner om Vemdalsmorden, det är jag övertygad om. Jag ser redan fram emot att återse Henning och Kaj och de andra invånarna i Vemdalen. Och kanske har författarna i sin tredje roman utvecklat sina verktyg ytterligare, finslipat språket i de många inre monologerna och skurit ner på de detaljerade skildringarna av ändlösa bilresor i fjällvärlden.

Välkomna tillbaka, Eriksson och Mann!

LENA LUNDGREN

Sture Eriksson och Catharina Mann