Jul 15th, 2020 | By | Category: 2020-07 juli, Recension

Omslag till Den nya flickanAv Daniel Silva
The new girl, 2019
Översättmomg Susanne Andersson
Harper Crime/Harper Collins Nordic, 2020
ISBN 9789150948684, inbunden, 422 sidor

Den nya flickan är skriven som underhållning och bör inte läsas som något annat”, skriver författaren i romanens efterord. Han går där igenom platser, hotell, marinor och ett antal säkerhetstjänster med mera i åtskilliga länder: USA, Schweiz, Storbritannien, Ryssland och några i Mellanöstern för att nämna några som förekommer i romanen och han försäkrar att allt är fiktion. Den som konsumerar utrikesnyheter i svensk dagspress känner igen händelser i romanen som erinrar om vad som utspelat sig för inte så länge sedan: mördade journalister på saudiskt konsulat eller om det var ambassad och förgiftade ryssar i Storbritannien för att nämna något.

Författaren Daniel Silva presenteras på bokens omslagsflik som en prisbelönt författare till mer än 20 spänningsromaner, en bästsäljare som är översatt till 30 språk. Han har varit krigskorrespondent får vi också veta, som en garanti för att han vet vad han skriver om antar jag. På svenska tycks detta vara den sjätte romanen i en serie om Gabriel Allon som är chef för den israeliska säkerhetstjänsten – en man med många talanger.

Den gamle journalisthjälten Bob Woodward anser att romanen bättre än journalistiken lyckas gestalta tiden vi lever i, kan vi läsa på bokomslagets första sida. Kan han tänka på en mörk hemlig värld av snabba beslut och lika snabba avrättningar? Det går i alla fall undan på de drygt 400 sidorna här. Olika slag av statsanställda agenter, mest män och några kvinnor, färdas genom natten och ibland på dagen i bilar, båtar, flygplan och möts korta stunder på caféer, restauranger, hotellbarer och Downing Street 10 osv. De är alla inblandade i en stundtals mycket hetsig jakt på den eller de som kidnappat en dotter till en saudisk kronprins.

Romanen börjar ganska lugnt på en exklusiv flickskola i Schweiz, och så långt erinrar den i berättandet om författare som Le Carré – men berättelsen övergår i en modernare skola av agentverksamhet förmodar jag. Om vissa ”feelgood-romaner” kan liknas vid lättviktig läsning på flygresan så skulle jag säga att Den nya flickan nog är en spänningsroman av en besläktad art, snabb läsning för lång flygtur. Har inte romanerna med Gabriel Allon i centrum redan filmatiserats kanske vi möter honom i en actionfilm – om vår moderna tid tål en hjälte som har fru och två barn och som målar tavlor för att gå ner i varv mellan sina ruggiga uppdrag.

BIRGITTA NEY

Daniel Silva

Daniel Silva. Foto Marco Grob