DEN FJÄRDE DOKTRINEN

Jul 28th, 2022 | By | Category: 2022-07 juli, Recension

Omslag till Den fjärde doktrinenAv Denise Rudberg
Bookmark, 2022
ISBN 978-91-89393-49-3, inbunden 305 sidor

Denise Rudberg är en av våra flitigare författare, och har skrivit ett trettiotal böcker i olika genrer. Mest känd är hennes deckarsvit om Marianne Jidhoff. Den första romanen, Ett litet snedsprång, kom ut 2010. Hittills har det blivit 12 delar i serien, och den senaste bär titeln De första tolv. År 2019 inledde Rudberg en ny historisk romanserie. Under den övergripande titeln Kontrahenterna berättar hon om tre kvinnor i Stockholm, som under andra världskriget arbetade som signalspanare inom försvaret. Liksom i deckarserien om Marianne Jidhoff framgår varje boks ordningsnummer av titeln.

I de två första delarna i Kontrahenterna, Det första chiffret, 2019, och En andra allians, 2020, lär vi känna seriens huvudpersoner. Den välutbildade unga överklasskvinnan Elisabeth tjänstgör på Försvarsstaben, bonddottern Signe flyttar till Stockholm för att bli hushållerska hos professor Nils Svartström och akademikern Iris kommer som flykting från Tallinn med sina två söner. Alla tre kvinnorna rekryteras till försvarsstabens hemliga enhet på Karlaplan 4, där man kartlägger och analyserar främmande länders telekommunikation och bland annat lyckas knäcka tyskarnas kodsystem. De ansvariga för verksamheten är matematikprofessorerna Svartström och Bremer. Med den tredje romanen i Kontrahenterna-sviten, saktade Rudberg ner på tempot. Er tredje man, 2021, utspelar sig till stor del under några varma sommarveckor 1941, när Signe, Iris och Elisabeth tar semester från både signalspaningen och världskriget. Med fokus på kärleksförvecklingar och midsommarfirande i skärgården känns boken snarast som en traditionell feelgood.

Nu har Denise Rudberg punktligt levererat nästa del av sin historiska svit. Årets bok heter Den fjärde doktrinen. I den här romanen anslår författaren en helt ny, och allvarligare ton. I takt med världskrigets utbredning utökas försvarsstabens signalspaning, och i avkodade meddelanden från den tyska krigsmakten kan man utläsa att Sveriges neutralitet står på spel. Elisabeth värvas för att infiltrera misstänkta grupper i Stockholm. När Iris får en inbjudan till sin systers bröllop med en tysk officer i Berlin beordras hon att tacka ja, trots att resan innebär en akut livsfara för henne själv. Den fjärde doktrinen är rappt berättad, och läsaren jagar med andan i halsen genom sidorna fram till den spännande upplösningen.

Denise Rudberg har i de fyra första delarna av Kontrahenterna lyckats skapa en autentisk känsla för hur andra världskrigets första år förlöpte ur ett svenskt perspektiv. Dessutom har författaren gjort en gedigen research som visar sig i de tidstypiska vardagliga detaljerna, och i den verklighetstrogna beskrivningen av försvarsstabens enhet på Karlaplan 4. Det skapar en stor förväntan inför de kommande sex delarna av den historiska romansviten som planeras.

LENA LUNDGREN

Denise Rudberg

Denise Rudberg. Foto Kristian Pohl