Nov 10th, 2020 | By | Category: 2020-11 nov, Recension

Omslag till De sju morden på Evelyn HardcastleAv Stuart Turton
The 7 Deaths of Evelyn Hardcastle, 2018
Översättning Ragnar Strömberg
Modernista, 2020
ISBN 978-91-7893-307-5, inbunden, 512 sidor

Dag efter dag mördas Evelyn Hardcastle, dotter till ett engelskt överklasspar som huserar på godset Blackheath. Dag efter dag vaknar den unge Aiden Bishop i olika kroppar med uppgift att lösa mordet. Ibland är han en morfinlangande läkare från Harley Street, ibland en smällfet lord, ibland en äldre advokat och ibland någon annan. När mordet är löst så blir också Aiden befriad från rollspelet och får lämna godset.

Utifrån denna skruvade situation skapar den brittiske deckardebutanten Stuart Turton en historia som, märkligt nog, blir ännu mer skruvad ju längre den pågår.

Lite stabilitet uppnår Turton genom att laborera med en rad schabloner från den engelska pusseldeckartraditionen: ett ståtligt slott med en stor park, mer eller mindre excentriska aristokrater, societetsfigurer med oklar försörjning och tjänstefolk som inte alltid går att lita på. Samtidigt skakas dessa beståndsdelar hela tiden om så att inget verkar vara så som det just verkade vara. Nya saker händer på varje sida, ofta utan tydliga orsaker eller med givna konsekvenser. Det hålls maskerad, det spelas schack, någon som kallas Lakejen lämnar kryptiska meddelanden och en man utklädd till pestdoktor verkar hålla i trådarna. Osäkerheten blir inte mindre av att huvudpersonen flyttar runt mellan de olika gestalterna och avslöjar deras bättre och framför allt deras sämre sidor inifrån.

Turton har fått mycket beröm i sitt hemland för romanen, som associeras med allt från Cluedo till 90-talsfilmen ”Groundhog day” med Bill Murray i en av huvudrollerna. Och visst kan Turton konstruera ett intellektuellt äventyr på en tät prosa med många snygga och precis formuleringar. Ingenstans får läsaren riktigt fäste i berättelsen, men det är ingen tvekan om att författaren vet vad han håller på med och är beredd att samla ihop spillrorna på slutet.

Därför är det synd att den intellektuella leken inte kombineras med något som gör den riktigt angelägen att ta del av. Att hitta en gestalt i romanen som engagerar på allvar är svårt, och läsaren ställs inte inför några frågor eller dilemman som kräver eget tankearbete. Smart och sofistikerat är förvisso detta romanbygge, men för egen del har jag svårt att hålla intresset upp i 500 sidor.

PÄR ALEXANDERSSON

Stuart Turton

Stuart Turton. Foto Charlotte Graham