BOKEN OM LARS

Apr 28th, 2022 | By | Category: 2022-04 apr, Recension

Omslag till Boken om LarsAv Staffan Nordstrand
Nord & Hild Publishing, 2022
ISBN 978-91-89195-04-2, inbunden, 304 sidor.

Staffan Nordstrand, född 1948, är författare och entreprenör inom data-, finans- och fastighetsbranschen. Han debuterade 2011 med Under floden och Boken om Lars är hans nionde bok.

Det är en skildring av en ung pojkes vedermödor i livet. Han bor tillsammans med en mormor, mor och bror. När han börjar skolan får han stora svårigheter att läsa, skriva och räkna. Skolan saknar resurser att hjälpa honom och Lars entusiasm ersätts av frustration och resignation. Hemma får han ofta stryk och han börjar skolka allt oftare. Hans dagar fylls av bråk och slagsmål. Han placeras i fosterhem, hamnar på barnpsyk för utredning och placeras till slut på hem för missanpassade barn utanför Stockholm. Och han rymmer från dem alla, bor i trappuppgångar och snattar mat för att stilla hungern! Han hämtas av polisen och rymmer igen. Till slut träffar han en lärare som hjälper honom och han möter sin första stora kärlek. Lars mognar och stadgar sig. Han läser in årskurs 7-9, gifter sig och får barn, skiljer sig och får en spännande och internationell karaktär.

Staffan NordstrandStaffan Nordstrands liv är mycket likt Lars och boken är till stor del en beskrivning av allt som Staffan själv tvingades utstå i sin barndom, då ingen förstod att han led av dyslexi, även om det sker i form av fiktion. Det framgår inte hur verklighetsnära skildringen är men det är mindre viktigt. Diagnoserna dyslexi och dyskalkyli var inte välkända på 1950-talet, och boken visar hur hårt samhället hanterade en pojke med sådana besvär. När jag läste boken fick jag minnesbilder av min egen skolgång i Norrland från samma tid, med några stackars barn som satt längst bak i klassrummet och som aldrig klarade högläsningen eller räkningen. Ingen förstod deras funktionsnedsättningar. Lars reagerar på det enda sätt han känner till med att skolka och slåss, och de flesta i hans omgivning ser bara en missanpassad eller dum unge. Endast ett fåtal vuxna tolkar hans beteende på rätt sätt.

Författaren skriver en gripande och sorglig berättelse om hur det var för ett barn med dyslexi att tvingas utstå förödmjukelser och besvikelser, stryk och övergrepp. Han beskriver miljöerna på ett tydligt sätt. Skildringen är saklig, lågmäld och utan bitterhet och Nordstrand låter händelserna tala för sig själva. Ändå har historien ett lyckligt slut! Lars lyckas komma över sina begränsningar och få ett rikt liv och spännande karriär. En bok om Lars är en välskriven skildring av problemen med dyslexi, ett område som har fått en betydligt större och välbehövlig uppmärksamhet idag. Boken sätter fingret på varför det är så viktigt att tidigt uppmärksamma barn med dessa besvär.

Staffan Nordstrand fortsätter sin kamp för dyslexi. Han startar den 25 april en resa på 283 mil på en trädgårdsgräsklippare för att ge dyslexi ett tydligare ansikte och en högre röst! Resan startar lite söder om Treriksröset och slutar i Smygehuk, Sveriges sydligaste spets. På vägen kommer han att hålla föredrag om dyslexi på ett flertal orter utefter vägen.