BLODSSYSTRAR

Jul 1st, 2014 | By | Category: 2014-07 juli, Recension

Omslag till BlodssystrarAv Katerina Janouch
Piratförlaget 2014
ISBN 978-91-642-0404-2, 440 sid

Detta är Janouchs sjunde bok om barnmorskan Cecilia Lund och hennes man John. Det är vardagsliv som beskrivs och i detta ingår ett arbetsperspektiv. De bristande resurserna inom vården och hur detta kan äventyra patienters liv får också sin gestaltning. En ung mor och hennes nyfödda barn avlider under en förlossning med komplikationer, något som dessutom får följdverkningar för Cecilia när hon träffar den dödas man.

Katerina JanouchDet som har störst intresse för DASTs läsare är att Janouch i varje bok har en gåta som löses genom visst detektivarbete. I Blodssystrar handlar det om en okänd gravid kvinna som hittats under en bro och vars identitet måste klarläggas. Cecilia Lund är en sympatisk huvudfigur vars liv fylls av känslostormar eftersom hennes privata tillvaro blivit komplicerad. Det är kanske på grund av det som hennes försök att lösa identitetsfrågan balanserar på tjänstefelets rand. Fast det gör också det hela lite mer spännande i synnerhet som hon samtidigt försöker prioritera familjen

Det är en välskriven bok med trovärdiga personbeskrivningar och imponerande kunskaper i en barnmorskas arbete. Ett lite annorlunda litterärt grepp med känsla av kollektivroman med tanke på hur många personer som introduceras.

Eftersom det är en serie har den problemet som uppstår när huvudpersonen halkar in i olika mysterier utan att till exempel vara polis eller privatdetektiv, där mysterielösandet kommer med yrket. Men om man bortser från det löser Janouch – och Cecilia Lund – saken med viss bravur.

INGER STRANDBERG