BEDRAGERSKANS REVANSCH

Jul 29th, 2022 | By | Category: 2022-07 juli, Recension

Omslag till Bedragerskans revanschAv Johan Elfver
Ordalaget Bokförlag, 2022
ISBN 9789174694918, inbunden, 350 sidor

Maria Berg kommer från Bohuslän, men har länge bott i London ihop med sin svenske man. Nu har mannen dött, och dessutom två gånger: i en fejkad olycka för att få ut en livförsäkring och i en riktig olycka när han försökte ta livet av sin fru. Med försäkringen på fem miljoner euro i bagaget har Maria flyttat till Portugal. Av en händelse har hon också hamnat i styrelsen för ett franskt vinföretag, vars ägare hyser varma känslor för henne – eller kanske för hennes pengar.

Johan ElfnerDet är upptakten till Bedragerskans revansch, som är en fortsättning på Den oskyldiga bedragerskan från förra året. Den nya boken tar vid med nya försäkringsbedrägerier, fingerade dödsfall och verkliga olyckor i snabb takt. Till det kommer en kidnappning med äkta och falska utpressningsbrev och en mängd andra turer kring skulder och möjliga storvinster. Maffian är också med på ett hörn. Zürich, Amsterdam och Alsace svischar förbi som spelplatser, men det mesta händer i området kring Baleal en bit norr om Lissabon.

Elfner har fått ihop ett överdåd av hopslingrade intriger och mer eller mindre rimliga sammanträffanden i gränslandet mellan spänning, skröna och feelgood. Det hade kunnat bli tröttsamt, men uppfinningsrikedomen imponerar. Boken är som en munter lovsång till romangestalternas (och författarens) förmåga att variera bedrägerierna utan att upprepa sig.

På något sätt blir historien också trovärdig, främst för att Elfners personskildring är mer vardagsnära än hans intrigbygge. Maria Berg och de andra romangestalterna är begripliga karaktärer med lättigenkännliga drivkrafter: pengar, förstås, men också längtan efter ett gott liv som man själv kan kontrollera. Det gör det lätt att roas utan moraliska betänkligheter inför bedragarnas vedermödor att lura varandra (och ibland sig själva).

Klart underhållande, Maria Berg får gärna ta fler revanscher.

PÄR ALEXANDERSSON