BEDRÄGERIET

Dec 22nd, 2020 | By | Category: 2020-12 dec, Recension

Omslag till BedrägerietAv Staffan Nordstrand
Nord & Hild Publishing, 2020
ISBN 978-91-89195-00-4, 389 sidor

Staffan Nordstrand, född 1948, är författare och entreprenör inom data-, finans- och fastighetsbranschen. Han har sedan 2011 gett ut en rad romaner, som alla har verklighetsbakgrund och handlar om mänskliga rättigheter, prostitution, droger och vapen.

Daniel och Gustav är kollegor på en fondfirma. Deras samtal har många gånger kretsat kring falska fonder och märkliga tillgångar i svenska och utländska bolag. Bägge två har också länge velat starta fond- och bankverksamhet. Under en middag bestämmer sig Daniel och Gustav och deras fruar Cecilia och Eva för att starta en bankverksamhet för att tjäna grova pengar.

Staffan NordstrandDe har kontakter för att starta en bank med falska tillgångar i olika länder. Daniel åker till ett skatteparadis i Västindien för att öppna verksamheten och säkerställa att ingen kan spåra luftaffärerna. De säger upp sig från fondfirman och Gustav börjar inreda deras egna lokaler i Stockholm.

Affärerna går bra och pengarna strömmar in samtidigt som deras förhållanden håller på att gå i kras. Gustav förlorar en son i missbruk och det ökar familjekrisen. Daniel och Gustav blir allt duktigare på att hantera olagliga affärer, men de har också öppnat dörren för den ryska maffian som vill ha sin del av kakan. Deras affärer och äktenskap kan till slut bara sluta på ett sätt: med katastrof.

Jag har inte tidigare läst något av Staffan Nordstrand, och jag blev snabbt fängslad av hans nya roman. Han har gjort ett rejält förarbete för att kunna skapa trovärdiga miljöer i finans- och maffiavärldarna. Intrigen är intelligent och ett enkelt, direkt språk och ett snabbt tempo med hög spänningsfaktor trollbinder läsaren från början till slut. Boken beskriver en ond spiral av drömmar om framgång och ekonomiskt oberoende som leder till fiendskap och död. En mycket läsvärd kriminalroman!