Oct 29th, 2009 | By | Category: 2009-5, Recension

Omslag till Älskade syster

Av Joyce Carol Oates
My sister, my love 2008
Översättning av Ulla Danielsson
Bonniers 2009

Det är med förväntan man tar sig an Joyce Carol Oates omfångsrika romaner. Kraven på denna osedvanligt produktiva litteraturprofessor är väldiga. Hennes produktivitet slåss mot hennes kvalitet. Åtminstone enligt många kritiker. Något ingen kan ta ifrån henne är att hon är en av USA:s riktigt stora romanförfattare. Inte heller att hon skildrar sin samtid och alla möjliga problem som finns i vår aktuella värld. Hon bygger sina verk på allt från kändisar till som i denna bok, ett gammalt verkligt mordfall.

Mordet på skönhetsdrottningen JonBenét Ramsey ägde rum år 1996. Ett brott som upprörde hela USA. Ett mord som är ouppklarat.

Joyce Carol Oates

I Oates roman hittas den sexåriga skridskoprinsessan Bliss Rampike mördad i familjens källare. Mordet väcker, precis som i det verkliga fallet, gigantiskt medieintresse. Frågan är hur någon kan ha förgripit sig på flickan samtidigt som resten av familjen ligger och sover i samma hus? Utredarnas blickar faller på fadern, på modern och på brodern.

Det är han som är berättaren. Och som söker svar på vad som egentligen skedde den olycksaliga natten med hans syster. Han redogör för sin egen trasiga historia, att han själv blir skadad för livet när hans föräldrar vill tvinga honom till att bli en stjärna som senare hans syster blev. Bakom de rika medelklassfamiljernas tjusiga fasad döljer sig ofta  skandaler, sprit och narkotikamissbruk.

Syns du inte så är du ingenting. Och du måste synas i media före att vara någonting. Lyckas du inte själv med detta så försöker du få dina barn att bli något som får media att visa sitt intresse. Det här är ingenting ovanligt inom nöjesvärlden eller framför allt inom idrottsvärlden. Det finns många skräckexempel på detta t ex inom tennisen där galna föräldrar ståt och skrikit på sin son för att få honom till att träna mer och bli föräldrarnas guldkalv och misslyckats totalt. Och barnet har fått mentala men för livet.

I USA har vi ett aktuellt fall. Föräldrarna som skickar upp en hemmagjord ballong och sprider ut ryktet att deras sexårige son befinner sig i ballongen. Polis, räddningstjänst och media kastar sig handlöst in i händelsen. Och allt är bara båg. Där finns ingen sexåring i ballongen. Han var hemma. Allt är gjort för att familjen skall få publicitet. Att bli synliga. Att bli eller vara någonting.

Älskade syster är uppbyggd mer som en kriminalroman. Jag skall inte föregripa upplösningen eller den upplösning som berättaren vill återge.

Motsvarar Oates senaste bok mina förväntningar? Oates, denna ständiga Nobelpriskandidat. Jag har läst några andra aktuella nobelpristagares böcker, inte de mest omtalade utgåvorna. Förvånat mig över hur i hela fridens namn de kunnat få detta omsusade pris för de i mitt tycke rätt mediokra romaner som jag läst.

Lite, lite av detta känner jag för Älskade syster. Ändå rekommenderar jag alla som är fascinerade av Joyce Carol Oates romaner och böcker: Läs den. Ni blir inte besvikna. Hon har en osedvanligt hög lägsta standard som idrottsreportrarna brukar uttrycka sig.

LENNART HÖGMAN