Jul 11th, 2020 | By | Category: 2020-07 juli, Recension

Omslag till Alltid en dotterAv  Amy Engel
The Familiar Dark. 2020
Översättning Manne Svensson
Albert Bonniers förlag, 2020
ISBN 978-91-0-018131-4, 254 sidor

Amy Engel är en amerikansk författare som tidigare har gett ut en ungdomstrilogi och romanen The Roanoke Girls. Alltid en dotter, som är den första på svenska, har redan sålts till över tio länder.

Eve och hennes dotter Junie bor i en gudsförgäten håla i fattiga Ozarkbergen i Missouri. Eve kommer från en fattig och trasig uppväxt utan far och med en knarkande mor. Junie är den enda som är viktig i Eves liv och hon sliter för att ge dottern en någorlunda hyfsad uppväxt.

En dag kommer hennes bror, som är polis, till restaurangen där Eve jobbar och berättar att Junie och hennes lekkamrat hittats mördade. Polisens letande ger inget resultat och Eve börjar själv leta efter sin dotters mördare. Hennes jakt på gärningsmannen leder henne till stadens farligaste kvarter ut till de omgivande skogarna och till hennes barndoms trailerpark. Efter att ha riskerat livet finner hon till slut mördaren och det gör allting etter värre.

Den här boken handlar mycket om relationen mor–dotter i olika generationer och om hur föräldrar präglar sina barns beteenden. Amy Engel har skrivit en rafflande och gripande bok om Eve och hennes problematiska relation till modern och många i omgivningen. Eve är en stark kvinna trots sin svåra uppväxt och fattiga tillvaro. Engel beskriver fattigdomen och dysterheten i hålan där allt utspelar sig, och hon tecknar ett bra personporträtt av Eve, en tjej utan utbildning och med ett ordförråd fyllt av svordomar.

Hemligheter som varit dolda lång tid nystas gradvis upp, och trots alla sina tillkortakommanden lyckas Eve med det som polisen inte klarar av: att finna mördaren. Upplösningen är stark och oväntad. En fascinerande bok om svårigheter att bryta loss från destruktiva familjeband och om att göra allt för sina barn. Och om att skada dem man älskar. Läs boken!

Amy Engel

Amy Engel. Foto Trish McBrown Photography