Jul 2nd, 2021 | By | Category: 2021-07 juli, Recension

Omslag till Agent Sonya – Älskarinna, mamma, soldat, spionAv Ben Macintyre
Agent Sonya, 2020
Översättare Birgitta Ericsson
Historiska Media, 2021
ISBN 978-91-7789-470-4, inbunden, 371 sidor

Ben Macintyre är engelsman och historiker. Han är redaktör och kolumnist på The Times och har tidigare varit tidningens korrespondent i New York, Paris och Washington. Macintyre är författare till ett tiotal böcker, bland andra ZigzagOperation MincemeatEn spion bland vänner och SAS: Rouge Heroes. Han har också lett flera BBC-serier baserade på sina egna böcker. Macintyre fick stor uppmärksamhet för boken Spion och förrädare – Kalla krigets största spionhistoria (2019) om hur en KGB-agent ändrade riktning och blev engelsk spion. Den kallades av John le Carré för den bästa sanna spionhistorien. Den nu aktuella boken Agent Sonya – Älskarinna, mamma, soldat, spion kom ut i England 2020 och finns nu i svensk översättning.

Ursula Kuczynski var tysk judinna och växte upp i en välmående medelklassfamilj i mellankrigstidens Berlin. Hon blev tidigt en hängiven kommunist, därefter en förstklassigt tränad spion med agentnamnet Sonya och sedermera överste i sovjetiska röda armén. Hon rekryterades år 1930 när hon och hennes man vistades i Shanghai. Det följande decenniet fick Sonya tre barn med tre olika fäder och hon flyttade till Sovjetunionen, Schweiz, London och sedan Oxfordshire. Sonya befann sig i Schweiz och planerade ett mordförsök på Hitler, hon spionerade på tyskarna och japanerna i Shanghai och i Manchuriet, och hon flyttade till England där hon hjälpte Sovjetunionen att bygga sitt första kärnvapen.

I en stillsam engelsk by i Oxfordshire levde Sonya 1942 som hängiven hustru och mor till tre barn utan att väcka misstankar. Därifrån samlade hon hemlig information från en av landets smartaste kärnfysiker. Informationen skickade hon vidare till det sovjetiska spionhögkvarteret med hjälp av den radiosändare hon hade gömt i sitt utedass. Sonyas roll var därmed central i Sovjetunionens utveckling av atombomben. Under sin karriär eftersöktes hon av kineserna, japanerna, nazisterna, MI5, MI6 och FBI. Hon undkom dem alla. Hennes namn dök upp hos MI5, men hon klarade sig huvudsakligen för att ingen trodde att en hemmafru kunde göra det hon gjorde!

Sonya var en hängiven kommunist som accepterade allt vad Stalin gjorde. Det var först efter Chrusjtjovs detronisering av Stalin som Sonya tvingades inse vad kommunismen gjort i Sovjetunionen. Hon levde sista delen av sitt liv som författare i Östtyskland.

Ben Macintyre är en skicklig författare och jag rosade hans föregående bok Spion och förrädare – Kalla krigets största spionhistoria. I Agent Sonya har han tagit på sig uppgiften att berätta Ursula Kuczynskis/Sonyas osannolika liv som hemmafru och samtidigt en av de skickligaste sovjetiska spionerna. Boken är en skildring av händelser före och under andra världskriget och kalla kriget som kom efter freden 1945. Läsaren får följa huvudpersonen kronologiskt genom historien fram till hennes ålderdom.

Macintyre har även denna gång gjort noggrann research och i slutet av boken finns en åtta sidor lång personförteckning. Macintyre har haft tillgång till Sonyas egna dagböcker och den hemliga korrespondens som sändes mellan agenten och hennes uppdragsgivare. Han skriver medryckande och kunnigt, och hans detaljerade skildringar imponerar. Samtidigt tyngs skildringen av alla detaljer och alla personer som kommer och går. Macintyre berättar om vad som hände men frågar sig inte hur Sonya kunde tro så blint på kommunismen att hon bortsåg från Stalins terrorvälde.

Agent Sonya är en fascinerande skildring av en kvinnas liv som älskarinna, mamma, soldat och spion – precis som titeln anger. Det är en bok som kräver koncentration av sin läsare för att man inte ska irra bort sig bland alla personer och händelser. Belöningen blir fascination och spänning.

Ben Macintyre

Ben Macintyre. Foto Justine Stoddart