1979

May 17th, 2022 | By | Category: 2022-05 maj, Recension

Omslag till 1979Av Val McDermid
Hachette, 2021
ISBN 9780751583083, häftad, 432 sidor

Skotska Val McDermid är en välkänd och produktiv författare med mer 35 deckare och thrillers samt flera barn- och fackböcker bakom sig. Hennes serie om psykologen Tony Hill och Carol Jordan har filmatiserats under namnet Wire in the Blood som också visats på svensk TV. Hennes senaste thriller, 1979, finns ännu inte på svenska men publicerades i Storbritannien i augusti 2021.

Val McDermidVi som läste hennes senaste bok om kalla fall-utredaren Karen Pirie, Still life (2020), minns att den innehåller två referenser till pandemin, dels blir utredningen försenad för att kriminalteknikerna har varit på konferens i Milano och dragit på sig någon sorts influensa, dels slutar den med att Karen packar ihop ett antal fall som hon kan studera hemma under den brittiska hårda lockdown som beslutades 23 mars 2020. Men den som – likt undertecknad – tog det som ett tecken på vad nästa McDermid skulle handla om fick tji. I stället för mer Karen Pirie skrev hon första boken i en ny serie om journalisten Allie Burns.

Allie återvänder till Skottland för att jobba på en stor dagstidning. Hon vill bli undersökande reporter men slåss emot alla de fördomar en knappt 30-årig kvinna möter i den tråkiga machojargongen på redaktionen. Tillsamman med en Danny Sullivan, som har samma ambition, arbetar hon för att nå sin dröm men när de är för framgångsrika lär de sig att riktiga brottslingar är farliga och inte drar sig för att mörda.

För oss som inte känner Skottland nutidshistoria så väl blir referenserna till den skotska politiska situationen kring omröstningen om ett eget parlament 1979 en extra nivå av spänning.

Val McDermid är ett fullblodsproffs och romanen är precis så spännande och välskriven som man kan vänta sig. Den vana McDermid-läsaren kan möjligen tröttas något av att vissa teman är välkända men hon lyckas ändå alltid göra sina romaner till bladvändare som man njuter av.

GIT CLAESSON PIPPING