ZERO AT THE BONE

Jan 1st, 2009 | By | Category: 1999-2, Recension

by Mary Willis Walker
Harper/Collins Paperback 1999

Efter publiceringen av den fruktansvärda thrillern När lammen tystnar och filmatiseringen av densamma har många efterföljare fått kallas: ”får När lammen tystnar att framstå som en barnbok” eller ”en ny Hannibal Hector”. Det är synd och ofta orättvist att göra så mot nya författare på samma sätt som det är synd att jämföra olika författare. ”En ny Higgins, en ny Tom Clancy, en ny Alistair Maclean!”
Här är under alla omständigheter en författare som kan och vågar stå på egna ben. Hennes Under skalbaggens bo som kom förra året har vunnit många pris. Det här är min andra bok av Walker och även om den inte når samma höga klass som Skalbaggens bo är den mycket läsvärd. Handlar om hunduppfödaren Katherine Driscott som redan inledningsvis är i svårigheter eftersom hon inom bara några veckor måste få fram $90.000 för att få behålla både sin kennel och sin kära labrador, flera gånger prisbelönad.
Samtidigt får hon ett brev från sin far som hon inte hört något av från på över trettio år. Brevet berättar att hon kanske kan komma ut ur sin svåra penningknipa, men när hon äntligen ska få träffa sin far får hon reda på att han mördats samma dygn.
Fadern har varit anställd på ett zoo, där han varit mycket duktig och omtyckt. Polisen på platsen upptäcker all faderns död i själva verket är mord och när Katherine får reda på detta börjar hon själv göra undersökningar som gör att hon bl a hittar ett antal fotografier, som hennes far gömt. Hon får anställning på djurparken och får till att börja med ta hand om de reptiler som finns där. Inom kort inträffar ännu ett dödsfall och samtidigt får Katherine ett hotelsebrev som gör att hon förstår att även hon kan bli ett mordoffer.
En klurig och något ovanlig intrig gör boken intressant och spännande.

IWAN MORELIUS