ZACK

Jul 18th, 2014 | By | Category: 2014-07 juli, Recension

Omslag till ZackAv Mons Kallentoft och Markus Lutteman
Bookmark, 2014
ISBN 978-91-7547-098-6, 434 sid

Fyra kvinnor från Burma som arbetat på ett massageinstitut i Stockholm hittas mördade i en lägenhet och ytterligare återfinns dumpad och illa sargad utanför Södersjukhuset i samma stad, så illa tilltygad att det ser ut som om hon angripits av hundar. Fallet utreds av Särskilda enheten där huvudpersonen, kriminalinspektören Zack Herry – en komplicerad herre som gjort kometkarriär inom polisen – och hans närmaste kollega Deniz ställs inför frågan om kvinnorna var prostituerade och i förlängningen vad motivet kan vara: hat mot kvinnor (en blinkning mot Stieg Larsson) eller möjligen människohandel som spårat ur. Mycket tyder på att detta är början på en mordvåg.

Zack har mycket få likheter med Malin Fors, den polis vi känner från Kallentofts tidigare deckare vars signum var att de döda var hejare på att kommunicera. Den nye huvudpersonen, med tjänstgöringsplats hos Norrmalmspolisens Särskilda enhet, har ännu inte fyllt 30 och har gjort till sin livsuppgift att söka efter den som mördade hans mot när han bara var fem år gammal (här luktar det James Ellroy). Han lever som skicklig polis på dagarna men nattetid umgås han med bovar på svartklubbar där han gärna drar en lina. Bästa vännen är en smått kriminell barndomskamrat och älskarinnan en sadomasochistiskt lagd karriärist.

Det gör naturligtvis att han uppmärksammas av polisens internutredare, något som inte hejdar Zack i hans försök att tillsammans med sin kvinnliga kollega, förstå motiven bakom de mycket grymma morden.

Författarna menar att detta är första delen i en serie som bygger på sagan om Herkules, det romerska namnet på Herakles, den grekiske mytologiske hjälten som var son till Zeus och Alkmene, och känd för sina tolv stordåd. Man har nog svårt att se den kopplingen i premiärboken, men baksidestexten utlovar ”ett ödesdrivet relationsdrama där Zack likt en modern Herkules slits mellan två världar”. Vi får se … För mig framstår Zack lite mer som John Wayne är Herakles i sina uppgörelser med brottsliga knuttar, hårdföra rasister och rikingar utan skrupler.

Lutteman, som är journalist och författare till biografier om så olika människor som Jonas Andersson, knarksmugglare som i Bolivia gick smeknamnet El Choco, och höjdhopparen Patrik Sjöberg, kan möjligen styra fortsättningen av historien mot vad Kallentoft beskrivit som drömmen att skriva romaner som går bortom den klassiska thrillern.

En roman har det i alla fall blivit, innehållande bitsk text med oftast korta meningar som gärna beskriver våld.

Mons och Markus

Mons och Markus