YNGWIE J. MALMSTEEN Såsom i himmelen, så ock på jorden

Oct 21st, 2012 | By | Category: 2012-10 okt, Recension

Omslag till Yngwie MalmsteenAv Anders Tengner
Bokfabriken 2012
ISBN 978-91-7523-015-3, 345 sid

Hårdrockgitarristen Yngwie Malmsteen föddes som Lars Johan Yngve Lannerbäck för snart 50 år sedan och han började spela gitarr på allvar som tioåring. Hans liv är kantat av skandaler av olika dignitet och mycket handlar förstås om sex, droger och alkohol. Nu har musikjournalisten Anders Tengner skrivit den inofficiella biografin om svensken från Hässelby som enligt Time Magazine blev en av tidernas tio mest inflytelserika gitarrister och en extrem rocklegend.

Enligt författaren hade han en mor som inte orkade sätta gränser så han och brodern levde mer eller mindre vind för våg i radhuset i Backlura. Men musiken blev Yngves passion. Hans första band hette Powerhouse och det var med det han tänkt slå igenom på 70-talet.

Anders TengnerTengner beskriver honom som en ”omänskligt bra” gitarrist med en makalös vibrator i fingrarna, ett musikaliskt underbarn och en fullblodsegoist.

Som ung grabb lämnade han aldrig gitarren ifrån sig. Han hängde i olika musikaffärer och testade sig fram, hela tiden med ambitionen att bli världens bästa rockgitarrist. Det betydde dock inta att han saknade fritid. Som tonåring festade han vilt, men det fick inte gå ut över övandet och repetitionerna. Hans självdisciplin blev smått legendarisk i musikkretsar, men det hjälpte inte. Branschen i Sverige intresserade sig inte för den unge gitarrhjälten.

När han inte slog igenom med detsamma som 19-åring i Sverige reste han till Amerika och efter bara några få veckor klassades han där som en gitarrgud, detroniserade Eric Clapton vars namn tidigare klottrats på väggarna som ”Clapton is God”. Nu började fansen i stället skandera ”Yngwie is God”. Han blev något av en myt som nu Tengner penetrerat för att finna sanningen bakom musikern och människan.

Boken bygger på ett stort antal intervjuer med människor som stått Yngwie Malmsteen nära, både i Sverige och USA.