Aug 21st, 2009 | By | Category: 2009-4, Recension

Omslag till Woodstock

Av Elliot Tiber
Taking Woodstock 2007
Översatt av Katarina Falk
Norstedts 2009

I augusti för 40 år sedan förändrades rock- och popscenen i både Sverige och USA. Här tycktes musikbranschen gå in i en svacka eftersom många av de svenska bandens medlemmar av myndigheterna ansågs mogna att byta ut sina instrument mot försvarets mer aggressiva sådana. På den tiden var värnplikten något heligt till skillnad från nu. Dessutom började progg­musiken sticka upp bland gräsrötterna.

Vietnamkriget rasade och det gjorde också många värnpliktiga i Amerikas Förenta Stater. De brände sina inkallelseorder till tonerna av en rockmusik som hade börjat förändras. Regeringen såg detta som en subversiv rörelse som måste bekämpas.

Ett av de ungas motdrag kom att kallas Woodstock-festivalen, en musikhändelse som fått en närmast mytisk aura omkring sig. Mängder av den tidens mest betydelsefulla artister spelade på scenen intill en alltmer lerig åker utanför Bethel i staten New York. Det blev dåtidens största musikhändelse. Arrangörerna räknade med att det skulle komma ett par hundra tusen åskådare men det dök upp en halv miljon. Det blev också en politisk händelse. Jimi Hendrix gjorde en version av The Star Spangled Banner som retade gallfeber på etablissemanget och Country Joe & The Fish hånade kriget i Vietnam.

Elliot Tiber

Många har framställt sig som den som såg till att Woodstock blev av. Ursprungligen skulle festivalen hållas i Wallkill, men därifrån vräktes arrangörerna. In i bilden kommer då Elliot Tiber, en ung judisk homosexuell man med författarambitioner som slet får att rädda sina föräldrars nergångna motell. Därmed slog han två flugor i en smäll, fick fart på motellet som blev festivalhögkvarter, och blev känd över hela USA.

Lätt blev det inte. Ortens grannar ville inte ha dit en skock knasiga hippies, etablissemanget såg röda flaggor överallt och maffian ville ha ett ekonomiskt finger med i spelet.

Elliot berättar roande – den judiska humorn är faktiskt rätt kul – om alla sina svårigheter. Men också en hel del om hur mycket sex han fick med namngivna personer. Det är kanske ett tidens tecken att skriva en bok som det går att vifta med på olika Pridefestivaler.

På webben finns en Woodstock-minnesplats: http://www.woodstock69.com/