WHISKY BLUES – hela historien om Fat 1692

Oct 26th, 2019 | By | Category: 2019-10 okt, Recension

Omslag till Whisky BluesAv Per Erik Tell och Börje Berglund
Ultima Esperanxa Books, 2019
ISBN 978-91-88253-64-3, 436 sidor

Per Erik Tell har skrivit ett antal väl mottagna kriminalromaner från Skåne (själv är han radioreporter från landskapet och har skaffat sig många fans genom sina program i Radio Kristianstad), förutom att han har skrivit om belgiernas fasansfulla framfart i Kongo för hundra år sedan och författat intressanta reseskildringar från USA. Han har varit bosatt i Argentina, men har flyttat hem till Skåne igen. Att han är en globetrotter bevisas kanske av att den nya boken Whisky Blues (liksom den förra skriven tillsammans med konstnären Börje Berglund) utspelas runt om i världen fast, förstås, huvudsakligen i Skottland.

För nio år sedan när Whisky Blues kom ut fösta gången, då med underrubriken Historien om Fat 1692 skrev jag en recension i Dast. Min åsikt om den har inte förändrats efter en andra läsning. Men i denna volym finns en helt nyskriven fortsättning kallad Återkomsten. Till den återkommer (sic) jag efter att ha redovisat det som skrevs om originalutgåva:

Whisky Blues är både en kriminalberättelse och en historik över den skotska whiskyn. I romanen auktionerar MacMillan Distillery i Pitlochry ut sin 500-liters tunna Cask 1962 som anses vara världens bästa whisky på en auktion i Aberdeen. Den säljs för 25 miljoner pund, vilket betyder att det åtminstone är världens dyraste spritförpackning. In i handlingen kommer en kvinnlig, före detta hemlig agent med drag av både Modesty Blaise och Lisbeth Salander. Det visar sig att mycket har att göra med brevbäraren (som får heta postmannen trots att han ringer fler gånger än två) Oliver Campbell, som upplever en ganska kort men mycket intensiv tid i Pitlohcry. Det blir en kärleksberättelse förutom en story om oväntad död, men tyvärr mest om whisky och skotsk kulturhistoria, som inte minst Berglund kan mycket om och är särskilt förtjust i. Inget ont i det, men det får också berättelsen att sacka där den inte mår bra av inbromsningen.
Det man förväntar sig bli en actionthriller blir lite av en pusseldeckare, visserligen fylld av festliga upptåg och ögonkast mot kontemporära händelser. Det blir lite lattjo där berättelsen skulle ha mått bättre av gravallvar.

Det betyder inte att det här är en dålig kriminalroman, det är det inte. Bitvis är den rolig (inte minst den kärleksfulla beskrivningen av en åldrig whiskyspecialist och av en leende hund med ett litterärt namn) med blinkningar mot deckarens manschauvinistiska klichéer. Den är på sina ställen riktigt spännande, dock utan att nackhåren reser sig alltför besvärande.

Börje BerglundPer Erik TellSå till Återkomsten där författarduon med glatt humör fortsätter att botanisera bland personerna och deras historier. Man har större glädje av denna andra del om man läst den första, kanske en anledning till att författaren slagit ihop dem i samma volym. Galenskaperna fortsätter, de flesta är nog Tells och de gånger det bromsas skulle jag tro att Börje Berglund tyckt att det behövts när nu handlingen förflyttats ett par år framåt i tiden. Den dyrbara tunna, innehållande både whisky och annat, som försvann i första berättelsen är återbördad efter att ha hittats på ett osannolikt ställe – Somalias huvudstad Mogadishu.

Fler platser besöks i denna promillestinna skröna som delvis är en roadmovie: Skottland och England är givna men läsaren hamnar också i Italien, Afrika och sydamerikanska Argentina. Alla platser får kortfattade, ibland smått geniala sammanfattningar, där man känner igen den ständige resenären Tells penna. Så har vi personerna som återkommit från första berättelsen, färgstarka gestalter som i de drivna författarnas gestaltning blir sådana att de borde ha fått en bok var.

Det är mycket underhållande men den som söker efter kriminalromanens vanliga spänning blir kanske besviken. Alla andra blir säkert nöjda ändå. Möjligen blir det mer spännande i den fortsättning som antyds i sista kapitlet.

Kristianstadskonstnären Börje Berglund (bilden till vänster) föddes 1948 i Skövde. Hans favoritwhisky heter Talisker.
Per Erik Tell föddes 1956 i Stad. Han är mest förtjust i Old Pulteney. Förutom att han är författare har han varit förläggare i Vinslöv. Hans nu nedlagda förlag hette Tinna & Tells.