Jan 9th, 2014 | By | Category: 2014-01 jan, Recension

imageUndertitel: On the Road with Led Zeppelin, Alice Cooper and The Who in 1973,
The year the sixties died and the modern rock star was born
Av Michael Walker
Spiegel & Grau 2013
ISBN: 978-0-679-64415-61.

Det påstås av en del rockspecialister att musikformens 60-tal nådde sin höjdpunkt i och med Woostock sommaren 1969 och att årtiondet dog och begravdes med Jimi Hendrix, Janis Joplin, Jim Morrison och inte minst i och med Rolling Stones-konserten i Altamont i december 1969 då vaktposterna i Hells Angels slog ihjäl en åskådare.

Michael Walker vill i boken What You Want Is in the Limo flytta fram 60-talets slut till 1973, det år då rockmusiken blev en global miljardindustri styrd av storföretag. Han driver sin tes med berättelsen om de tre turnéer som drog in mest pengar detta år.

I USA hade The Who varit osannolikt stora ända sedan Beatles inledde det som kom att kallas Den Brittiska Invasionen på 60-talet. 1969 inledde The Who en makalös turné kallad Tommy efter plattan den byggde på. Både kritik och revisorer tyckte att det var en succé. Fyra år senare följde bandet upp den med sin rockopera Quadrophenia, som då fick blandad kritik men nu ses som en klassiker. Det var en mycket dyr scenshow som innehöll förinspelad musik och en storslagen ljussättning (som dock inte alltid fungerade) och den kom att bli föregångaren till den stadionrock som ännu låg i sina blöjor.

Det band som kom att symbolisera rockmusikerns dekadent övermaga livsstil var Led Zeppelin. 1973 agerade de dock förband till Houses of the Holy och deras skivor spelades knappt i radio och de recenserades knappt alls i annat än de mest extrema rocktidningarna.Men bandet lyckades bygga upp sitt varumärke en spelning i taget och senare hade de råd att skaffa eget jetplan. De blev sin egen musiks gudar och behövde inte längre följa vanliga dödligas regler.

Vincent Damon Furnier kallar sig nu Alice Cooper när han uppträder. Från början var det namnet på hela bandet, som i början avskyddes av föräldraföreningar, religiösa samfund, till och med av rocktidningarna eftersom showerna var spektakulära föreställningar som innehöll giljotiner, blod och skräck vid sidan av musiken. Men gruppen av fans växte makalöst och herr Furnier blev rik som ett troll.

Walkers bok ger en liten insikt i hur vanliga ungar med gitarrer med hjälp av en teatral tidsanda och storbolagspengar tog över en hel underhållningsindustri, något vi inte har sett slutet på än. Spektaklen fortsätter till musiklyssnarnas, knarklangarnas och spritförsäljarnas båtnad.

KJELL E. GENBERG