Mar 30th, 2011 | By | Category: 2011-3 mars, Recension

Omslag till Vredens tidAv Stefan Tegenfalk
Inläst av Reine Brynolfsson (11 CD, 13 tim 45 min)
Massolit Multimedia 2010
ISBN: 978-91-978818-3-8

Detta är en bok om vänskaps- och yrkeskorruption på alla plan inom rättväsendets alla grenar. Inte ens huvudpersonerna, hjältarna är befriade från åkomman.

Stefan TegenfalkDebuterande Tegenfalk skriver om den klassiskt cyniske, sjuklige och minst sagt buttre kriminalkommissarien Walter Gröhn som får en ny sidekick i den smarta och rika Jonna de Brugge. Ett av alla de osannolika par som dyker upp i kriminalromaner så ofta att de numera blir sannolika.

Bovarna, de som inte är poliser, är brutala typer som bär sig korkat åt (humor!), är rätt blodtörstiga och har på obegripliga grunder tagit sig upp i brottshierarkierna. För snart femtio år sedan kunde man läsa om den sortens skurkar i amerikanska romaner, så egentligen är det kul att Tegenfalk (som var en av grundarna till Bredbandsbolaget) återupplivat sorten. Hans tidigare verksamhet förklarar också de intrikata – och för mig obegripliga – skildringarna av datorers knepiga program och möjligheter.

Märkliga dödsfall inträffar. Samtliga mördare, som i vanliga fall är vettiga människor,  har något med domstolsväsendet att göra. Myndigheterna sluter sig inåt, gemene man får inte börja misstro systemet. Säpo blandar sig in i leken och Tegenfalk beskriver folket i den sektorn som lika intelligensbefriade och styrda av misstro mot vissa folkgrupper som de bovar han berättat om tidigare. Och självklart har äppelsamligen drabbats av minst en rutten frukt. Men ruttnast är en mycket hög polis som både är bög, transvestit och informatör åt den förkättrade kvällspressen.

Det blir lite väl mycket till sist. Fast det hinner man nästan inte tänka på när man, som jag lyssnar till Reine BrynolfssonCD-boken där Reine Brynolfsson (bilden) stadigt och bestämt får en att vilja stoppa in ännu en skiva i spelaren för att få veta hur det ska gå. Det är faktiskt möjligt att till sist tro på storyn fast författaren försöker inbilla mig att det finns grupper av muslimer som vill införa sharialagar i Sverige, att poliser med hjälp av en osannolik hackare olagligt ta sig in i rättsväsendets databaser och dessutom lyckas vända en Ålandsbåt som redan lagt ut. Det är när boken tagit slut som man börjar fundera över logiken.

Och på att den är överbefolkad.

Bokrecensionen i Dast: http://www.dast.nu/recension/vredens-tid