VITA HAJAR, SVARTA ÄNKOR OCH DÖDSÄNGLAR Seriemördare genom tiderna

Mar 22nd, 2022 | By | Category: 2022-03 mars, Recension

Omslag till Vita hajarAv Björn Fredriksson
Redaktör Gunnar von Sydow
Blue Publishing, 2022
ISBN 9789189205338, inbunden, 504 sidor

Seriemördare tycks skapa ett outsinligt intresse bland filmare och författare världen över. Jag vet inte hur många böcker om sådana som finns, i Sverige och internationellt. Själv har jag bidragit med ett exemplar i den biografiska genren förutom som fiktion.

Björn Fredriksson (1959–2020), något av en legendar inom svensk rättspsykiatri, förklarar i sitt verk olika typer av seriemördares bevekelsegrunder, gärningsmännens (och -kvinnornas) uppväxt och hur den kan ha varit grunden till deras abnorma och ofta brutala beteende. Avsnitten om detta tyder på djup kännedom om människans mörkaste vrår, något han skaffat sig under de mer än 20 år han arbetade som forensisk socialutredare på den rättspsykiatriska utredningsenheten i Stockholm, Där deltog han i uppåt tusentalet undersökningar av våldsbrottslingar där de flesta av klienterna misstänktes för mord och annat grovt våld.

Björn FredrikssonFörfattaren menar att han vill ge en annan bild av denna kategori brottslingar än den som visats för allmänheten av författare som ofta saknat djupare kunskaper i psykiatri och psykologi, dock utan att komma med pekpinnar. Han önskade att läsaren skulle ha friheten att själv tänka igenom vad dessa förbrytare hade för motiv till sina illgärningar.

Dock förser han läsarna med ledtrådar i sin redogörelse för det polisiära arbetet i utredningarna, som ofta inbegriper profilering. Flera av USA:s mer tongivande profilerare citeras och man får förståelse för hur denna inte helt erkända ”vetenskap” fungerar i praktiken.

I boken finns beskrivningar av 116 seriemördare ur olika kategorier. Ett plus enligt min bedömning är att Fredriksson inte nöjer sig med att presentera de mest kända utan också visar fram de mer obskyra. Enda invändningen jag har mot dem är att samtliga verkar lika torrt skrivna som de nekrologer man hittar i morgontidningarna – med den skillnaden att de flesta är mycket längre.

Björn Fredriksson föddes i Boden och växte upp i Katrineholm. Han hade en del olika arbeten och gick ett par år på Musikhögskolan innan han utbildade sig till socionom. Som socialsekreterare arbetade han i huvudsak med missbrukare och människor med psykisk ohälsa fram till dess han hamnade som frivårdsinspektör inom kriminalvården. 1999 anställdes han Rättsmedicinalverket (RMV) som socialutredare.