VISKLEKEN

Jun 14th, 2011 | By | Category: 2011-6 juni, Recension

Omslag till VisklekenAv Arne Dahl [pseud för Jan Arnald]
Albert Bonniers 2011
ISBN 978-91-0-012254-6. 504 sid

Världen förändras och kriminaliteten med den. Alltså tyckte Arne Dahl att det var dags att återuppliva A-gruppen (Rikskriminalens specialenhet för våldsbrott av internationell art) som försvann efter elva böcker 2008. När den nu är tillbaka är det under namnet OpCop (Overt Police Cooperation), en avdelning som lyder under Europol. Det är ett slags halvhemligt FBI på den europeiska kontinenten som skulle ha kunnat vara uppfunnet av Mickey Spillane, med tanke på att medlemmarna inte är ovilliga att tänja lagens gränser.

Gruppen består av tio intelligenta snutar från olika länder inom EU och sex av dem har tidigare varit med i A-gruppen, leds till och med av Paul Hjelm, så vårt land känns lite överrepresenterat.

Men därute i stora världen finns gangsters som vet att utnyttja finanskrisen som är på väg att knäcka nationer medan olika länders polis går på knäna och tycks ersättas av privata bevakningsföretag. Här förekommer barnpornografi, italiensk maffia och finansfolk lika giriga som knarkbaroner. På sätt och vis känns det som om Dahl tar i så byxorna spricker och åstadkommer en intrig som till sist zoomar ut i fragment.

Men det börjar bra. En döende kines viskar något i gruppmedlemmen Arto Söderstedts öra och i just upptakten är Arne Dahl utomordentligt lyhörd för hur en story byggs upp. Eftersom han samtidigt är Jan Arnald kan han inte låta bli att lägga ut dubbeltydigheter i vissa av personernas namn. Det får mig att hejda läsningen – hör den kvinnan hemma i en grekisk labyrint och har det något med saken att göra?

En döendes sista ord var under en period en helt egen subgenre inom deckargenren, men Dahl använder sig av denna visklek i den vedertagna ryktesspridningsteorin – att ett besked förvrängs varje gång det vidarebefordras.

Dahls bok känns som en fortsättning på dekalogen + one om A-gruppen. Men att ha fjorton huvudpersoner gör det svårt för läsaren att hänga med. Kanske är det medvetet tänkt, personporträtten kommer säkert att mejslas ut i de kommande romanerna, som man får hoppas blir mindre konspiratoriska.

Spännande? Javisst! Dahl/Arnald är en utmärkt författare med skönlitterär inriktning. Sådana brukar inte tycka om att man gillar deras böcker för att de är lättlästa. Men det är faktiskt den här.

KARL HJELM

Arne Dahl