Aug 15th, 2017 | By | Category: 2017-08 aug, Recension

Omslag till ViskarenAv Karin Fossum
Hviskeren, 2016
Översatt av Margareta Järnbrand
Forum, 2017
ISBN 978-91-37-15011-6, 309 sidor

När tvåfalt Rivertonprisbelönade Fossums fjortonde roman kom ut i hennes hemland i fjol blev recensenterna närmast lyriska och skrev att det var en mycket bra bok, kanske författarens allra bästa. Det är svårt att inte hålla med om det. Fossum skriver med psykologisk trovärdighet om väl beskrivna människor och diskbänksrealistisk galenskap.

Under större delen av Ragna Riegels liv har ingen lagt märke till henne, en liten, mager och oansenlig kvinna med svag röst efter att en läkare råkat skada hennes stämband. Hela hennes tillvaro har kretsat kring hemmet, där hon bor ensam efter föräldrarnas död, och arbetet i affären där hon säljer billiga jackor. Till jobbet och till Irfans butik åker hon varje dag med buss och sitter alltid tre säten bakom chauffören. Hon tänker ibland på sin son som flyttat till Tyskland och som bara hör av sig ibland med kort till jul och hennes födelsedagar.

Men det rutinfyllda livet förändras när Irfan meddelar att butiken ska läggas ner och hon börjar få hotelsebrev där det står att hon ska dö. I takt med att årstiden får dagarna att bli kortare och mörkare fördunklas också Ragnas inre. Skräckslagen inser hon att hon måste försvara sitt liv.

Detta är bakgrunden. När Ragna först presenteras för läsaren sitter hon i polisens förhörsrum tillsammans med kommissarie Konrad Sejer som försöker få henne att berätta om ett förfärligt brott som han tror att hon begått. Läsaren hålls på halster om vad det är, berättarrösten går inte riktigt att lita på, något som faktiskt stärker historiens spänningsvärde och ger nerv åt den stegrande intensiteten som leder mot ett gräsligt och gripande avslöjande. Man anar att hon haft inspiration från sina arbeten med åldringar, förståndshandikappade och narkomaner.

Denna roman är Karin Fossum (född 1954 i Sandefjord) i sitt prydno. Genom hela författarskapet har hon försökt förstå brottets natur och penetrerat mänskligt mörker. Hon debuterade som poet med diktsamlingen Kanskje i morgen 1974 och kom med nästa samling dikter, Med ansiktet i skygge, fyra år senare. Därefter skrev hon noveller och gav ut två samlingar men släppte sin första kriminalroman först 1995. Hon har också skrivit fem skönlitterära romaner. Hennes böcker har översatts till mer än 30 språk och vid sidan av Rivertonpriset har hon belönats med Skandinaviska Kriminalsällskapets Glasnyckeln, Svenska Deckarakademins The Martin Beck Award och det norska Bokhandlerpriset.

INGER STRANDBERG

Karin Fossum

Karin Fossum. Foto Arild Sønstrød