Sep 3rd, 2009 | By | Category: 2000-4, Recension

Del 1: Konungarnas dal
Av Christian Jacq
La Pierre de Lumière
Néfer le Silencieux 2000
Översatt av Ingrid Pleyber
Prisma 2000

Dr Christian Jacq är en välrenommerad egyptolog med en stor publikation inom detta område. Han har nyligen avslutat den mycket populära Ramses-serien, i fem volymer, och Vishetens sten utgör nästa romansvit i fyra delar av vilket detta är den första. Det är en berättelse om maktlystnad, kärlek och vild passion för de sanna konsterna.

I den välbevakade byn Sanningens plats lever Faraos elithantverkare ett undanskymt liv där de helt kan koncentrera sig på att uppnå mästerskap inom sina konstarter. Ivrig är en bondson som uppfostrat allt för att få lära sig tecknandets hemligheter och Nefer den Tyste är en gudabenådad skulptör som tvingas ta på sig ett stort ansvar i den hemlighetsfulla församlingen. Men det finns de som suktar efter de djupare hemligheterna i Sanningens plats och gör allt för att komma åt dem. Den ränksmidande och obarmhärtige Mehy tillskansar sig allt mer makt både i Thebes administration och i dess armé. Han tror att Sanningens plats rymmer nyckeln till att göra honom till Egyptens verklige herre och rycka upp landet ur dess fredliga och sömnaktiga tillstånd.

Konungarnas dal är både läsvärd och tänkvärd, även om den har betydande brister. Till att börja med så kan författarens stora expertis göra att man tar fakta och händelser för att vara historiskt korrekta. Författaren har dock gett sig själv mycket stor frihet så man kan inte alls vara säker på detta. Det förekommer också en del övernaturligheter och magi som känns lite malplacerade ur detta historiska perspektiv. Det största problemet med boken är dock att karaktärerna är överdrivna. De är allihop oerhört passionerade, drivna och nästan övermänskligt begåvade. Trots detta håller berättelsen läsaren – åtminstone en ung sådan – kvar och ger en intressant vision av livet i det gamla Egypten.

JENS LEDIN