VISA OSS VINDEN

Sep 5th, 2009 | By | Category: 2002-3, Recension

Av Göran Holmquist
Premium Publishing 2002

Detta bokförlag är specialiserat på böcker om svenskpop och rock’n’roll och har kommit med många fina volymer inom dessa ämnen. Att redaktionen dessutom anlitar specialister och kalenderbitare som författare är naturligt, men samtidigt är det något av en fara. Visa oss vinden är en bok om Bob Dylan i Sverige och författaren Holmquist, journalist vid Helsingborgs Dagblad, har följt Dylan sedan han var tonåring, kan allt om poeten/sångaren/musikern och har sett de flesta av hans konserter.

På närmare 450 sidor (16 sidor bilder) berättar han om allt han kan. Trots förbud från arrangörer och livvakter och grammofonbolag och gud vet vad har han intervjuat musiker som spelar med Dylan och fått fram massor av guldkorn. Att det sedan blir massor av upprepningar hör väl till kalenderbiteriet: beskrivningarna av konserterna (bra som dåliga) berättar om låtvalet och hur många sånger Dylan än skrivit framför han ofta samma, och då är Holmquist med och talar om vad de heter. Att jag tycker att detta är något för de närmast sörjande beror nog på att jag inte har Dylans skivor i kronologisk ordning hemma i hyllan. Men skulle jag vilja ha det finns förteckningen här, så om jag vill kan jag ge mig ut och leta.

I stort sett är boken dock mycket underhållande (DAST skriver ju om underhållningslitteratur, om någon nu skulle undra över varför denna bok anmäls), vacker och i stort sett heltäckande när det gäller ikonens bedrifter i ärans och hjältarnas land.