VINTERVÅLNADER

Apr 28th, 2011 | By | Category: 2011-4 april, Recension

Omslag till VintervålnaderAv Kate Mosse
The winter ghosts 2009
Översättning Sofia Boda
ISBN 978-91-1-303218-4, 238 sidor, inbunden

När jag fick Vintervålnader i brevlådan förväntade jag mig en underhållande tegelsten till historisk thriller eftersom jag tidigare läst Kate Mosses stora försäljningssuccé Labyrinten. Istället fick jag en finstämd berättelse om kärlek till sina närmaste och sorgen som den kan skapa. Jag tvekar att beskriva Vintervålnader som en spökhistoria eftersom det kan skrämma bort läsare som annars skulle uppskatta boken.

Från första sida är språket vackert och berättelsen vaggar oss sakta in i Freddies deprimerade värld. Han klamrar sig desperat kvar vid minnet av sin döda storebror som avled i strid under första världskriget. När båda föräldrarna dör beger sig Freddie ut på en resa som för honom till de franska Pyrenéerna.  Under en snöstorm kraschar hans bil men Freddie själv överlever och lyckas ta sig till fots till den ensliga byn Nulle. Den kvällen hålls en traditionell fest i byn där han träffar Fabrissa. För första gången berättar han om sitt liv för någon som förstår honom och lyssnar.  Freddie blir fullständigt betagen i den vackra och vänliga kvinnan.

Baksidestexten avslöjar att ingen har sett var sig  Freddie eller Fabrissa under festen vilket uppdagas först två tredjedelar in i boken. Det är lite synd eftersom jag annars skulle ha uppskattat att bli förvånad över saken och antagligen upplevt hela deras relation på ett annat sätt. Jag vet inte om det är Kate Mosses byte av översättare eller hon själv som utvecklats som författare som gör att språket är på en bättre nivå en tidigare.

Trots att början är något långsam är detta ett verk på hög litterär nivå som förtjänar att läsas. Och, ja, jag var lite obehaglig till mods när jag släckte lampan efter att ha läst sista sidan. För det var trots allt en spökhistoria.

ÅSA SCHWARZ

Kate Mosse

Kate Mosse. Foto Jerry Bauer