VINGAR ÖVER TRANÅS

Mar 14th, 2010 | By | Category: 2004-3, Recension

Av Stig Kernell
Holavedens Hembygdsförening 2001

Första gången jag träffade på modern hembygdsforskning var när jag fann en bok om Trelleborgs biografer och alla filmer som visats där sedan slutet av 1800-talet. Nu har det hänt igen. Trots att Tranås inte ens har ett flygfält, så har ständigt aktive flyghistorikern Stig Kernell presterat en tranåsisk eller tranåsensisk (vad heter det?) flygbok. Tidigare chefen för Luftfartsverket, numera generaldirektören för Vägverket, tranåssonen Ingemar Skogö skriver i förordet: ”Tranås har varit platsen för en mängd flyghistoriska händelser.” Det är inget understatement! Vingar över Tranås är packad med både rolig och sorglig dramatik och är ungefär lika ostrukturerad till sitt upplägg som DAST. Man vet inte vad som dyker upp när man vänder blad, men det vimlar av spännande händelser och unika bilder, bland annat av unge flygkrasch fotografen Ernst Axfors, som med glasplåtkamera från ca 1914 var på plats när det störtades. Tyska stridsflygplan har nödlandat i Tranås, ett störtat plan har bärgats med hästskjuts från Säbysjöns is, Tranås plåtades från luften 1920, Arnold Waldau, Sveriges första fallskärmsproffs, hoppade över Säby gärde den 18 augusti, fast Kernell har glömt att skriva vilket år det var. Det landas i havreåkrar, kollideras med likkistor och byggs sportflygplan. Fyra sidor ägnas åt flyg- och deckarförfattaren Torsten Scheutz, tranåsbon, som avled 94 år gammal våren 2004. Detta är bara smärre axplock ur den med fotografier och teckningar på var och varannan sida illustrerade och med register försedda 160-sidiga hembygdsboken. Må den inspirera till liknande hembygdsböcker och då inte bara om film och flyg.

BERTIL FALK