Nov 12th, 2013 | By | Category: 2013-11 nov, Recension

Omslag till VindsjälarAv Mons Kallentoft
Forum 2013
ISBN 978-91-37-13749-0, inb, 286 sid

Ljudboksomslag-till VindsjälarLjudbok inläst av Torsten Wahlund
Bonnier Audio 2013
ISBN 978-91-7433-218-6, 7 CD (7 tim 50 min)

Det är intressant att upptäcka skillnaderna mellan det lästa och det avlyssnade när det gäller samma text. Vindsjälar i bokform gör mig fullkomligt likgiltig eftersom den helt saknar det viktigaste när det gäller kriminallitteratur, nämligen spänning. Mons Kallentoft har skrivit en pamflett om sin kvasifilosofiska syn på den del av den svenska välfärden som går under beteckningen åldringsvård. Han ligger i som en räv för att verka poetisk i sina ordval, men om jag vill läsa poesi köper jag en diktsamling, inte en kriminalroman, må författaren vara storsäljare eller ej och må böckerna ha blivit utgivna på 29 främmande språk eller ej.

Det som till att börja med verkade vara en idé, ehuru utformad som ett 1 maj-plakat, flyter ut i ett bludder av ovidkommande händelser och personer. Man har ingen chans att engagera sig i den återkommande polisen Malin Fors och hennes dotter, den illaluktande våningen eller den vårdkrävande brodern. Lika illa är det med resten av personerna. Varken poliserna i den grupp Fors tillhör eller de människor som råkar ut för dem får någon substans. Inte ens Kallentofts återkommande pratande dödingar gör någon storslagen entré den här gången.

Det finns en gåta som skulle ha kunnat vara intressant om den bearbetats efter sitt värde. Fast detta får vi inte av Kallentoft. Lösningen blir ett Västgötaklimax i Östergötland – och det är inte ens slutet på boken. Sedan tillkommer, rätt påklistrat, den onde kapitalistens straff.

Torsten WahlundÄr det då någon skillnad på boken och det intalade manuskriptet? Innehållet är detsamma, så åsikten om detta kvarstår, men den mycket skicklige inläsaren Torsten Wahlund (bilden th) gör vad han kan för att skapa spänning där ingen finns. Hans skådespelarkonst med skiftande tonlägen är skön att lyssna till men inte ens han lyckas göra särskilt mycket av ett erbarmligt underlag.

Mons Kallentoft

Mons Kallentoft. Foto Tobias Lundqvist