VINDENS BRÖDER

Mar 16th, 2010 | By | Category: 2004-2, Recension

Av Jan-Olof Ekholm
Skriftställarnas Förlag 2003

Jan-Olof Ekholm hör till den exklusiva skaran av stora svenska deckarförfattare. Hans korkade antihjälte Göran Sandahl roade i en lång rad utmärkta kriminalromaner. 1968 kom första boken Sista resan mord och sedan följde en hel räcka med historier präglade av mycket väl studerad miljö. Hälsohem, Göta Kanal och Vasaloppet skildrades utifrån Ekholms egna studier på plats. Med startnummer 4142 åkte han 1972 års Vasalopp. Det stod ”Ekströms blåbär” på nummerlappen men det gällde nog mera skidförmågan än skrivarskickligheten.

På sina meriter kom Ekholm också in i Svenska Deckarakademin.

Men Jan-Olof Ekholm har också andra strängar på sin lyra. Han är en utmärkt författare av barnböcker och som sådan uppmärksammad och såld ända borta i det forna Sovjet. Alla Ekholms böcker kännetecknas av verbal glädje, humor och fabuleringsförmåga.

Nu har han kombinerat deckare och barnböcker och skrivit en lättläsebok ”för barn och ungdom från 9 år och uppåt”. Man kan undra vad ”uppåt” står för men jag som är fyllda 68, kan vittna om att även jag hade stort nöje av hans Vindens bröder. Där berättar farfar för Hugo och Hanna om hur det var när han var pojke. Då bildade han och några kamrater sällskapet Vindens bröder.

Vinden står inte för någon vild storm, om någon trodde det, det är istället vinden på barndomshuset som åsyftas. Där uppe håller gänget till, jagad av en elak portvakt. Portvakten heter Johansson och han tyckte definitivt inte om barn. Han bär med sig en käpp, inte för att stödja på utan för att ha att slå barnen gula och blå med. Någon särskilt trevlig gubbe är han definitivt inte!

När en tjuv sedan härjar i huset är portvakten genast beredd att skylla på barnen. Men de låter sig inte hunsas hur som helst utan tar saken i egna händer. Tjuven åker dit, portvakten får lång näsa och barnen pengar att köpa semlor för. Kan det gå bättre?

Väl fångad tidsanda, rimlig intrig och levande ungar gör boken mycket läsvärd!

JEAN BOLINDER