VILDSINT – GRYNING

Oct 1st, 2013 | By | Category: 2013-10 okt, Recension

Omslag till Vildsint - GryningGästförfattare: Lars Rambe, Henry Bronett, Åsa Jinder
Övriga: Malin Roca Ahlgren, Lea Albinsson, Pebbles Karlsson Ambrose, Ann-Britt Berglund, Leffe Delo, Charlotte Ekbom, Mikael Eliasson, Ahrvid Engholm, Malin K Eriksson, Sofia Fritzson, Anna Gavelin, Martin Glännhag, Joel Hijstee, Aino Högström, Julia Isaksson, Gisela Jansson, Lena M Johansson, Ylwa Karlsson, Jonas Larsson, Pia Lerigon, Emma Lind, Johan Lindbäck. Pia Lindestrand, Håkan Lindgren, Marita H Linkruus, Andreas Lundin, Leif R Lundin, Ronnie G. Lundin, Emma Lundqvist, Håkan Lövkvist. Marie Mathiasson, Bruno Netzell, Mimmi Olsson, Janet Gjester , Ann Hempel Pertmann, Åsa Ringdahl, Hanan Sabak, Hanna Osvald Sahlin, Annelie Scott, Jens af Ekenstam Stenman, Veronica Ehrlin Vilar, Ann Vintersvärd, Leo Vitalicio, Jörgen Wenzel, Ralph Wikland, Ann Åhsberg, Kjell Åhsberg.
Hoi förlag pocket 2013
ISBN 978-91-86775-82-7, 350 sid

Hoi förlag har tidigare gett ut två novellsamlingar under titeln Vildsint (som den första hette när den kom ut 2010), sedan Vildsint – Skymningslandet (2011) och nu Vildsint – Gryning (2013). Alla författare är medlemmar på en litterär skrivarplats som heter kapitel1.se och finns på nätet.

Vildsint – Gryning innehåller 51 noveller, tre av dem skrivna av ”gästförfattarna” Lars Rambe, Henry Bronett och Åsa Jinder. De olika författarna skriver ganska olika och har de mest divergerande ämnen. Ett par teman som återkommer ganska ofta är fantasy och science fiction, men här finns också vardagliga relationsdramer där det berättas om otrohet och längtan efter barn. Andra handlar om troll och djur, både kärleken till djur (en guldfisk till exempel) och hur det känns att vara ett (tupp). Det är för det mesta unga människor som medverkar varför noveller om längtan efter frihet och att få följa sina drömmar är vad man kan förvänta sig att få läsa. De flesta lyckas också väva in samlingens tema, Gryning, i de korta berättelser som presenteras. Grynigen inleder en ny dag, kanske en ny början på ett liv som behöver omformas.

Vad jag förstår är en hel del förstlingsverk och förvånansvärt bra sådana. Bland de författare som kommit ut tidigare är standarden hög. Möjligheten är rätt stor att man bland alla dessa namn hittar sådana som kommer att förgylla den framtida parnassen.

Lars Rambe

Lars Rambe

Henry Bronett