VILDDJURET

Jan 17th, 2008 | By | Category: 2001-4, Recension

Av Jean Bolinder
Carlssons 2001

Man kan inte tveka om att Jean Bolinder i denna roman fortsätter sin litterära uppgörelse med sig själv, sina mörka vrår och skrämmande vinklar. Han finns med i snart sagt alla personer (anagrammen är inte svåra att lösa) och att han ser sig själv som spelplats i den cirkus där allt utspelas ter sig självklart när den heter cirkus Rednilob.
Allt utom sista kapitlet och epilogen utspelas 1939 då den tyska och med förlov sagt rikligt eländiga tyska cirkusen kommer till Sverige. Avskyn mot judar är stark, men cirkusen har en clown som tillhör detta folkslag. Huvudperson är Lena, 19 år, som kärar ned sig i den mystiskt farlige lejontämjaren. Genom att klippa banden med sin tryggt borgerliga familj (som kanske inte var så trygg trots allt) och anslutas till cirkusen hamnar hon i total osäkerhet. På cirkusen, där hon tvingas in bland lejonen som tämjarens assistent, har det inträffat underliga dödsfall och fler ska det bli.
Kriminalroman är det knappast ändå för brotten hamnar på sätt och vis i skymundan, poppar bara upp då och då. Det är snarare en utvecklingsroman i en ond tid som Bolinder studerat och valt som psykologisk botten i en bok som ställer frågor. Fler frågor än den ger svar. Vi har facit, ett historiskt facit där de “stora” personerna fått uttala sig. Jean Bolinder ger inget facit, men i hans roman (med omslag av honom själv) får man uppleva vad som kan hända med de “små”. Vad som kunde ha hänt med en fiktiv Jean Bolinder.

INGER STRANDBERG