VIKINGASKATTEN Del 1: Blekt guld

Jan 12th, 2008 | By | Category: 2000-2, Recension

Av Holger Due [pseud för Kjell Andréasson] Bokförlaget Blissing 1999

Den historiske författarpseudonymen Holger Due är på väg med en ny roman i tre delar. Hans första trilogi, om Horns krig 1644 (Snapphanehjärtan, Stormfåglarna, Stridskamraterna) uppskattades av många. Den nya trilogin betecknas av förlaget som en fantasybetonad serie och utspelar sig under vikingatiden. Jag tycker gott att man kan kalla den en historisk roman med klara kvalitéer. Dess huvudpersoner är jarladottern Elein från Adelsö och Halvdan, en av hennes fars underlydande som har ett förflutet som svärdsman. Elein rövas och förs bort av sin fars baneman Helge Den Hårde och går ett ovisst öde till mötes. Till hennes hjälp skyndar Halvdan. Men han här som sitt främsta intresse att delta i sökandet efter en stor skatt, som Stormannen Hastein gömt någonstans. Den kan skattsökarna bara hitta om de tillsammans knäcker en sinnrik kod.

Allt detta utspelas i vikingatiden och rör sig mellan platser i Norge, Irland, Frankland och Svealand. Jag tycker att, i denna del 1, visas prov på mycket gott handlag med vikingamiljön och språket är mustigt och målande. Handlingen är också välkomponerad och stundtals spännande. Det man vill önska sig – eftersom författaren skriver så pass väl och har ambitioner – är att han ytterligare anstränger sig något med att skildra och fördjupa karaktärernas konflikter och psykologi. Då skulle Holger Due bli verkligt läsvärd.

JAN ERIC ARVASTSON