Jan 23rd, 2022 | By | Category: 2022-01 jan, Recension

Översättning Arthur Isfeldt
Illustrationer Francois Baranger
Fria Ligan, 2021
ISBN 978-91-89143-09-8, inbunden storformat,  55 onumrerade sidor

Omslag till Vid Vansinnets berg 2Volym 2
ISBN 978-91-89143-39-5, inbunden storformat, 72 onumrerade sidor

Den andra september 1930 seglar en vetenskaplig expedition ut från Bostons hamn med destination Antarktis. Expeditionen, vars uppgift är att samla prover från bergarter och jord, är organiserad av Miscatonic University och leds av geologen doktor Dyer, bokens berättarröst. Ganska snart börjar oväntade och skrämmande saker ske. En grupp ur expeditionen bryter sig loss och beger sig till obekanta trakter. Dyer och en kollega följer efter och tvingas konstatera att döden slagit till mot utbrytarna på ett på en gång bestialiskt och mystiskt sätt. De konfronteras med tidigare obekanta existenser och finner vägar in i monstruösa urtida stadsbildningar.

Till sist hamnar de i en ohygglig värld befolkad av fasansfulla varelser, invid vansinnets berg.

Vid vansinnets berg lär vara den legendariske skräckförfattaren H.P. Lovecrafts (1890–1937) mest ambitiösa skrift. Den innehåller flera referenser till andra av hans verk, Cthulhu vaknar och Necronomicon. Anmälaren måste härmed blygsamt tillstå att hon sedan tidigare inte är ett fan av eller ens inläst på kultfiguren Lovecraft, vilket gör detta uppdrag svårt taget i åtanke de forsknings- och de tolkningsmödor som ägnats författaren.

Skildringen av den ödesdigra Antarktisexpeditionen har 90 år på nacken. Med risk för att svära i Tolkienkyrkan måste jag tillstå att jag finner den detaljrika beskrivningen av färden över den kylslagna kontinenten en aning seg och utdragen. Måhända är denna väntan på att något ska hända en läsarskada förorsakad av samtidslitteraturen, som på ett annat sätt präglas av ett högt tempo.

Detaljrika är också den samtida franske konstnären Francois Barangers illustrationer till texten, men dessa är sannerligen inte tråkiga! Tvärtom, varje bilduppslag möter med ett häpnadsväckande konstverk. Baranger, vars första arbete med Lovecraft-material var en illustrerad utgåva av Cthulhu vaknar, har en bland annat en bakgrund som illustratör till datorspel (Heavy Rain, Beyond Two Souls). Detta framgår tydligt i bokens bilder som bär uppenbara drag av spelgrafik.

Mycket tack vare de lysande illustrationerna utgör dessa två praktvolymer en bländande helhet. De har prytt anmälarens soffbord i några veckor nu, och i dem ser jag den ideala presenten till skräck- och gotikfantasten som ”har allt”. Dock är praktboksutförandet också en nackdel; det stora formatet gör böckerna otympliga att hålla i, och därmed läsarovänliga. Dessutom är texten på vissa uppslag vit på svart botten vilket ytterligare försvårar läsningen. Volymerna är vackra att titta på, men bjuder ett visst motstånd som litterära produkter.

Det för mig tidigare obekanta förlaget Fria Ligan är en spännande och positiv bekantskap som tycks leva upp till sitt namn. Här hittar man en bred utgivning, med såväl olika typer av spel som konstböcker och romaner – allt med kvalitetsprägel så vitt jag kan förstå!

KARIN TJÄDER