VID VÄGS ÄNDE

Mar 12th, 2020 | By | Category: 2020-03 mars, Recension

Omslag till Vid vägs ändeAv 13 novellister
(Anders Björnsson, Ulf Broberg, Göran C-O Claesson, Ulf Durling, Wasti Dermé-Nordström, Bertil Falk, Kjell E. Genberg, Peter Olofsson, Kristina M. Olsson, Gunnar Sahlin, Helena Sigander, Leif-Rune Strandell, Jan Tunér)
Skönlitterära författarsällskapet Stockholm Nord, 2020
ISBN 978-91-519-4107-3, pocket, 150 sidor

Jag tycker ofta att det är roligt att stifta bekantskap med författare som jag aldrig hört talas om. Jag hade aldrig kunnat tro att jag skulle hitta ett antal pärlor i Skönlitterära författarsällskapet Stockholm Nords senaste novellsamling, Vid vägs ände. Av en slump ramlade jag på den här oansenliga skriften strax innan lanseringen av boken i början av mars. Deckarförfattarna Ulf Broberg, Ulf Durling och Kjell E. Genberg är jag tämligen väl bekant med – men vem är Peter Olofsson (som jag i och för sig hört som ljudboksuppläsare), Leif-Rune Strandell, Jan Tunér och de andra novellförfattarna?

Wasti Dermé-Nordström som skrivit Kvinnan och kyrkoherden är en ny bekantskap. Novellen är bearbetad av hennes son, Richard Nordström. Den är bra, en riktig klassiker. Författaren visar sig vara 91 år och har under sitt liv skrivit en stor mängd skrifter och historiska manuskript. Det här är första gången jag läst någonting av henne. Man vill gärna läsa mer om kyrkoherde Magnus Folkesson, trotjänarinnan Anna och den psykiskt sjuka främling som dyker upp i prästgården.

Av de etablerade författarna rekommenderas Ulf Durlings Islossning – en fantastisk story! –  och Ulf Brobergs Sommartid – lite otäck, men bra! Det är en speciell konst att skriva kort, kärnfullt och intensivt; det behärskar de här skriftställarna till fullo. Helena Siganders När stockrosorna börjar blomma är en sorglig men samtidigt väldigt innerlig novell som jag tycker mycket om. En framtidslösning av Leif-Rune Strandell förtjänar en guldstjärna i kanten.

Peter Olofssons novell Ingen eld utan rök visar sig vara en skröna från Ödeshög. Den handlar om hur den kända Rökstenen brinner upp. Författaren bygger upp en stegrande spänning som får ett överraskande slut. De introducerade lokala polisassistenterna Rudolf Max och Börje Kransson vill jag gärna läsa mer om och det gäller förstås också godsägaren Per Fleck med sin något udda karaktär. Hoppas att det här kommer att bli en serie.

Skönlitterära författarsällskapet Stockholm Nord bildades 1996 och är en aktiv kulturförening i Sollentuna. Ett betydande antal böcker, mestadels novellsamlingar, har sett dagens ljus. Jag hoppas att jag också i fortsättningen får upptäcka gamla och nya bekantskaper i kommande böcker från sällskapet.

GUNILLA BODEMO LINDAHL

Taggar: ,