VERANDAREVOLUTIONÄREN

Sep 24th, 2017 | By | Category: 2017-09 sep, Recension

Omslag till VerandarevolutionärenAv Kjell Eriksson
Ordfront, 2017
ISBN 978-917037-930-7, 343 sidor

Verandarevolutionären är en roman om en man, Bo Svensson, som likt författaren har sina rötter i Uppsala men nu har flyttat långt söderut. Skillnaden är att Kjell Eriksson tillbringar stora delar av året i Brasilien medan Svensson hamnat i ett fiktivt karibiskt land där korruption och vanstyre härjar och sipprar ner till varje undersåte. Men det finns ett motstånd och när nyheten om strejker och hungermarscher når den 60-årige före detta frilansjournalisten och revolutionären Svensson lämnar han sin veranda där han vanligtvis passivt sitter och tror sig skärskåda världen. Han skriver en artikel om tillståndet i landet, får den publicerad i Dagens Nyheter och blir genast ett hett item för media runt om i världen.

Kjell ErikssonDet och en ny förälskelse förändrar hans liv. Han hinner inte längre sitta i köket hos restaurangägaren Julio och äta skaldjur tillsammans med sin vän skådespelaren Anthony Giro. I stället blir han indragen i en härva av förräderi och död där hans granne, kokosnötsodlaren och tidigare brittiske agenten Mr Underwood har stor betydelse. Mitt i allt detta får han beskedet att hans dotter Carla är på väg att hälsa på pappa. Är det av vänlighet eller kommer hon för att ställa honom till svars?

Eriksson är en ständig gisslare av imperialism och politiskt förtryck samtidigt som han kan berätta om människor på ett trovärdigt sätt. Hans beskrivning av den krisande människan Svensson blir skakande samtidigt som den politiska intrigen blir allt mer rafflande när makten slår tillbaka. Han döljer inte sina sympatier men är tillräckligt skicklig författare för att undvika pamflettskrivande.

Han slog igenom med tio böcker om kommissarie Ann Lindell och hennes kolleger inom polisen i Uppsala, skrev senare ett par rätt tuffa romaner om kommissarie Santos i det nya hemlandet Brasilien för att helt överge kriminalgenren med boken Att skjuta hästar som utspelar sig under inbördeskriget i Spanien 1938.