VEM DÖDADE BAMBI?

Dec 21st, 2019 | By | Category: 2019-12 dec, Recension

Omslag till Vem dödade Bambi?Av Monika Fagerholm
Albert Bonniers förlag, 2019
ISBN 9789100181291, inbunden, 330 sidor

Romanen utspelar sig i Villastaden – en fashionabel förort till huvudstaden, där vi bland andra får möta Gusten, Nathan, Saga-Lill och Emmy under senare tonår och tidig vuxenålder. Vi får följa deras relationer, får glimtar av deras uppväxt och familjer. Gusten Grippe, som under en kort tid är framgångsrik mäklare, är navet i berättelsen och det är huvudsakligen genom hans ögon vi får del av deras liv och den katastrof som senare drabbar dem själva och samhället. Det handlar om en rå och brutal gruppvåldtäkt, där två av huvudpersonerna är inblandade. Offret är en vilsekommen tonåring från Grawellska flickhemmet – en vårdanstalt för missanpassade och halvkriminella.

Berättelsen sicksackar sig fram mellan de inblandade, backar emellanåt tillbaka i tiden för att senare göra språng in i nutid eller framtid. Författaren använder ofta angloamerikanska fraser eller neologismer, antagligen för understryka moderniteten. Ofta känns det onödigt och överlastat. Förtjänsten med berättelsen är annars humorn i eländet och den ibland sylvassa samhällskritiken, och särskilt de later som de framgångsrika tillägnar sig och som gör dem immuna mot självkritik och självrannsakan. I den här roman får de dock betala ett högt pris.

Om nu författaren är ute efter våldets eller gruppvåldtäktens mekanismer, vilket i sig är angeläget och lovvärt, ger hon få svar. Istället är eller blir huvudpersonerna mer eller mindre mystifierade och lämnar läsaren i okunnighet. Det hade varit önskvärt om hon hade borrat djupare i de psykologiska bevekelsegrunderna och trängt bakom åtbörderna och orden. Annars har Monika Fagerholm skrivit en originell och utmanande bok.

ULF MALMSTRÖM

Monika Fagerholm

Monika Fagerholm. Foto Thron Ullberg