Nov 16th, 2021 | By | Category: 2021-11 nov, Recension

Omslag till Vem är Maud Dixon?Av Alexandra Andrews
Who is Maud Dixon?
Översättning Hanna Axén
Bokfabriken, 2021
ISBN 9789178355778, inbunden, 367 sidor

Alexandra Andrews bor i Brooklyn och har arbetat som journalist, redaktör och copywriter i New York. Andrews tillbringade ett och ett halv år i Paris när hon skrev Vem är Maud Dixon? som är hennes debutroman.

Huvudpersonen Florence Darrow har lämnat sitt barndomshem i Florida och sin jobbiga mamma. Hennes högsta dröm är att bli berömd författare och hon flyttar till New York där hon får ett jobb som assistent på ett förlag. Efter en förlagsfest låter hon sig förföras av sin chef och börjar bli besatt av hans fru och barn. Till slut får hon sparken och förbjuds att komma nära förlaget.

Kort därefter får hon ett erbjudande att bli assistent till personen bakom den världskända författarpseudonymen Maud Dixon. Uppdraget verkar för bra för att vara sant och Florence känner att hon fått sitt livs chans. Personen bakom pseudonymen Maud Dixon heter Helen Wilcox, och hon blir en sträng men generös mentor för Florence. Hon tar med Florence på en resa till Marocko för research inför Maud Dixons nya roman som ska utspela sig där. Florence har aldrig varit utomlands tidigare.

I Marocko råkar de ut för en bilolycka när bilen störtar utför ett stup ner i havet. Helen försvinner och Florence räddas av en fiskare. När hon vaknar upp på sjukhuset tituleras hon Madame Wilcox. Ingen vet om att Helen försvunnit vid olyckan och Florence inser att hon nu har en chans till ett nytt och spännande liv. Ingen vet heller vem Maud Dixon är, så genom att ta Helens namn tänker Florence uppnå sin dröm att bli erkänd författare. Men det visar sig vara långt ifrån så enkelt och drömmen blir snabbt en mardröm. Det finns ett skäl till varför just Florence fick jobbet som Helens assistent.

Lägg namnet Alexandra Andrews på minnet. Här gör hon med Vem är Maud Dixon? en lysande författardebut. Handlingen börjar långsamt och lite trevande. Sakta men säkert bygger författaren upp en kuslig stämning och en fascinerande historia mot bakgrunden av en intrig som blir alltmer djävulsk ju längre man kommer in i handlingen. Varken Florence eller Helen är några sympatiska personer. De förefaller bägge sakna empati och Alexandra Andrews tecknar personligheter som inger obehag utan att man direkt kan säga varför. Tempot ökar halvvägs och handlingen ändrar dramatiskt inriktning flera gånger så att totalt oväntade saker inträffar. Det är en välskriven spänningsroman och så skickligt berättat att man har svårt att lägga ifrån sig boken.

Alexandra Andrews

Alexandra Andrews. Foto Andrew De Francesco