Feb 11th, 2016 | By | Category: 2016-02 feb, Recension

Omslag till Vem är Evan SmoakAv Gregg Hurwitz
Orphan X, 2016
Översatt av Gabriel Setterborg
Bokfabriken, 2016
ISBN 978-91-76291-96-2, 304 sidor

Gregg Hurwitz är ett relativt nytt amerikanskt stjärnskott som skriver i Robert Ludlums (frid över hans minne) anda. Huvudpersonen Evan Smoak rekryterades som tolvåring i Baltimore av försvarsdepartementet till det topphemliga projektet  Orphan X och sattes i hårdträning för att bli en perfekt mördare i statens tjänst. Som vuxen och organisationens tjugofjärde antagen har han utrustats med falska identiteter, en takvåning som är en ointaglig fästning, flera andra bostäder, bilar och högteknologiska vapen gömda lite här och var i Los Angeles.

Gregg HurwitzPlötsligt händer något. Personen som sköter om honom och har sett till att han trots sin uppgift behåller förståndet och den enda människa han egentligen känner och har en relation till blir mördad och då är han nära att bryta ihop.

Han smiter från jobbet och går under jorden. I stället för att mörda hjälper han människor, ungefär som Bruce Wayne i den mörkaste filmen om Batman (som jag på grund av ålder och visdom fortfarande envisas att kalla Läderlappen). Sånt går inte för sig. Departementet tål inte att någon gömmer sig för dem. Då kallas man en säkerhetsrisk och måste elimineras. Så en jägare tillkallas, en som är lika grundligt utbildad som Smoak själv. Men … och det är viktigt … Evan har fortfarande tillgång till pengar och annat viktigt. Det första han gör som ”frilansare” är att rädda några tonårstöser från en korrumperad polis som håller dem som sexslavar. Han löser situationen på det sätt han kan bäst, genom att döda polismannen.

Den här boken, Hurwitz sextonde, har hajpats rejält i USA, både av pressen och kolleger som David Baldacci och Robert Craig. Och det går att förstå för intrigen, persongalleriet och den spänning Hurwitz lyckas åstadkomma går inte av för hackor. Det är kanske inte en helt perfekt roman i sin genre, men faktiskt inte lågt ifrån.

Ludlum i all ära men boken har också drag av Ian Flemings alltid lika aktuelle hjälte James Bond. Han njuter Kauffman Luxury Vintage Vodka, en superdenaturerad dryck, äter gott och dyrt, kör ovanligt bra bilar och har inget emot lite sex. Allt riktigt lockande och entusiastiskt beskrivet. Liksom de vapen han använder sig av. För det mesta känns beskrivningarna riktigt kul, men emellanåt kan man fundera över om inte författaren själv haft lite för roligt.

Förmågan att överleva, inte minst hans duglighet när det gäller att ducka för kulor, har drag av fler seriehjältar än Läderlappen. Och lite av samma attityder kommer fram när han träffar människor av det motsatta könet.

Detta lär vara första boken i en serie. Det ska bli riktigt intressant att läsa fortsättningen.

Gregg Hurwitz är uppvuxen i San Francisco men bor nu i Los Angeles där han också skriver manus till film, teve och serieromaner. Han debuterade 1999 och är utgiven i 25 länder.  Vem är Evan Smoak är hans första bok på svenska.

KARL HJELM