VECKA 36

Mar 28th, 2011 | By | Category: 2011-3 mars, Recension

Omslag till Vecka 36Av Sofie Sarenbrant
Ponto Pocket 2011
ISBN 978-91-86587-53-6, 313 sidor, pocket

Jag osäkrar min revolver när jag får höra talas om nya deckardrottningar. Om Sarenbrant skriver Marcus Birro på baksidan att hon är en sån. Inte för att jag vill misstro en så prominent person som vet allt om fotboll, om hur man skriver romaner och hur man visar sig i TV och pratar i radio. Men ändå …

Problemlösare i svenska deckare måste ha egna bekymmer för att sticka ut i den otroliga mängd av deckare som skrivs av ministrar, journalister, poliser, advokater, hemmafruar, läkare och allsköns personer som lagt ut pengar på att delta i en skrivarkurs. Debuterande Sarenbrant är både journalist och fotograf och hennes gimmick i Vecka 36 är att ha höggravida kvinnor i ledande roller.

Sofie SarenbrantMen drottning…? Nää … det får nog räcka med lillprinsessa. Storyn är så här: familjerna Winter och Malm har firat en regnig sommarvecka i det lilla fiskeläget Brantevik på Österlen ett långt stenkast från Simrishamn. Vännerna Johanna och Agnes ska snart föda barn och efter en av afton på hamnkrogen försvinner Agnes. Hon har kanske sina skäl eftersom hon blivit osams med sin Tobias, som flirtat mycket synligt med restaurangens unga, söta servitris.

Nu börjar det bli lite otäckt. Hur ska det gå? Och vad är det för kvinnolik som hittats på stranden.

Polis och media arbetar för högtryck för att ta reda på vad som hänt, något de kunnat fråga läsaren om. En deckarvan sådan listar ganska snart ut vem som är skyldig.

När lillprinsessan skriver nästa bok – och det är jag säker på att hon får göra, för hon har potential som spänningsförfattare – kommer hon säkert att ha lärt sig hur man gör en skräckhistoria mer gastkramande och förstår att man inte får avslöja skurken alltför tidigt. Det tar bort den känsla av oro som läsaren behöver för att riktigt njuta av boken.

Men handlingen är i övrigt väl uttänkt, språket är osedvanligt flytande för att komma från en romandebutant. Jag tror faktiskt att Sofie Sarenbrant har möjlighet att så småningom leva upp till Marcus Birros förhoppning.