VATTNET I MARS

Mar 19th, 2013 | By | Category: 1995-2, 1998-2, 2013-03 mars, Recension

Omslag till Vattnet i marsAv Mikael Fant
Piratförlaget 2013
ISBN 978-91-642-0322-9, 416 sid

Berättelsens nav är en dikt från en död kvinna till en död mor och boken som helhet handlar om sorg, glädje och allt som finns däremellan under ett år i en bångstyrig, emellanåt splittrad norrländsk släkt i en nutid som målas upp i klara färger. Fants norrländska trakt är Medelpad och det slår mig att flera av årets hittills mer uppmärksammade romaner utspelar sig i ett slags Norrland. Personerna är många och väl beskrivna, i synnerhet kvinnorna medan de flesta av männen tycks befinna sig en bit mot ytterkanterna.

Relationsbeskrivningarna är fina. Kärlek – eller kanske jag bör skriva kåthet – spirar och det gäller inte alla gånger man och kvinna. På sätt och vis är hans beskrivning av den utvidgade familjen också en beskrivning av samhället som det börjar se ut på 2000-talet. Allt på ett språk som är lika utvidgat som familjen och samhället, kanske lite överarbetat ibland, men definitivt läsvärt.

Mikael FantFant tycks ha gett sig den på att skriva en roman som så mycket som möjligt skiljer sig från dagens konventionella författarmall. Det är en släktkrönika med allt en sådan innehåller av mörka hemligheter, ovänskap, kanske till och med hat, men också allt det där andra som finns i en släkt. Och allt sker snabbt, som i blixtbelysning med en persons skildring i taget. Det tog ett tag innan jag förstod (eller kanske bara tror) att författaren inte har en tes att torgföra. Han vill bara berätta och det är inte nödvändigt att det finns så mycket att berätta. Det lilla har också sitt värde. En van romanläsare blir förvirrad innan den insikten drabbar.

Kanske kan man hänga upp sig på att vissa replikskiften kan kännas kantiga och docerande. Pratar man verkligen på det viset inom familjen efter det senaste millennieskiftet?

Kanske.

Människorna i Vatten i mars är som de är. Goda ibland, inte fullt så goda ibland. De är som folk är mest, skulle jag tro, och Fant saknar de pekpinnar som brukar dyka upp i andra böcker.