VARNING: FRAMTID (extra allt)

Sep 2nd, 2020 | By | Category: 2020-09 sep, Recension

Omslag till Varning Framtid (extra allt)Av KG Johansson
TiraTiger förlag, 2020
ISBN mjukband 978-91-7819-693-7, 190 sidor
ISBN ebok 978-91-7819-697-5

Detta är en volym som innehåller ett antal science fiction-noveller, ett par deckarnoveller och några alster som kan beskrivas som fantasyberättelser. Operalibretto är också med – KG är ju musiker. Alla texter kommenteras kort av författaren och jag vill hänvisa den nyfikne till KGs egna texter som vägleder läsaren genom framtidsvisioner och dystopiska landskap.

Min favorit är en deckarhistoria. Hotelldöden, som handlar om mord i hermetiskt slutna rum. Jag är ingen expert på ”det slutna rummets gåta”, fast jag har läst och sett några berättelser på ämnet. KGs variant är en lekfull skröna samt mycket kort berättelse i genren – den kortaste ”slutna rum”-novell jag läst i hela mitt liv på ca 12 sidor. Rekommenderas till alla deckarvänner som läsKG Johanssoner Dast.

Min andra favorit är Lysande – en stark novell som väcker många tankar. Det finns lite av varje för alla i antologin. Bibliotekarien är Lovecrafts mardrömmar applicerade på en trist svensk arbetsplats, vilket känns väldigt aktuellt nu med den nya kritikerrosade serien ”Lovecraft Country” på HBO. I KGs tappning blir det kolsvart humor i folkhemmets borg.

Det är lätt att imponeras av KGs mångsidighet. Många av novellerna har publicerats i olika tävlingar men andra är sedan tidigare opublicerade. Samtidigt säger det något om kulturarbetarens villkor i Sverige. De får slita hårt för att publiceras och synas. Alla dessa pärlor som faller i glömskan när tidskrifterna försvinner från hyllorna. Därför uppskattas en antologi som denna väldigt mycket.

ANDRÉ LOUTCHKO En vänlig själ 😉

Taggar: , , , , , ,