Oct 20th, 2012 | By | Category: 2012-10 okt, Recension

Omslag till Världens vinterAv Ken Follett
Winter of the world 2012
Översatt av Leo Andersson, Lena Karlin och Peter Samuelsson
Albert Bonniers Förlag 2012
ISBN 978-91-0-012982-8, 862 sid

För två år sedan kom Giganternas fall, den första boken i Folletts ambitiösa trilogi om det tjugonde århundradet. Författarens utgångspunkter för berättelsen är fem familjer från olika delar av världen – England, Wales, Ryssland, Tyskland och USA. Deras livsöden belyser det tidiga 1900-talet viktiga händelser: kvinnors kamp för rösträtt, den bittra rivaliteten mellan arbetarklassen och som ansåg sig stå över den, den ryska revolutionen och det katastrofala första världskriget. Boken slutade 1924 med ett genom freden i Versailles besegrat och slutkört Tyskland, hårt drabbat av inflation.

Världens vinter börjar 1933 när Adolf Hitler och hans nationalsocialister tar makten i skuggan av den världsomspännande depressionen som orsakat stor arbetslöshet. Follett beskriver hur Hitler och hans brunskjortor stärker sin makt genom att krossa tidningar som inte stödet nazisterna, hur politiska motståndare trycks ner med brutalt våld, hur antisemitismen sprids och hur de traditionella parlamentariska procedurerna ignoreras.

I stort sett alla viktiga gestalter från den tidigare boken återkommer i denna, fast mer i bakgrunden eftersom barnen nu träder fram. Några av de mer framträdande är Daisy Peshkov, den ambitiösa dottern till en rysk gangster, Lloyd Williams, son till en brittisk höjdare som politiskt börjat luta åt vänster, Chuck och Woody Dewar som härstammar från en politiskt mäktig amerikansk familj och den idealistiskt lagda Carla von Ulrich som har en tysk far och en engelsk mor. Man får följa dem i 16 turbulenta år, genom lyx i London, Washingtons vardag och nöjesliv, intriger i Moskva och tysk desperation.

Ken Follett är en utmärkt författare. Här har han dramatiserat de ideologiska konflikter som världen fick dras med under första halvan av 1900-talet: Tyskland under den tid som kallades Tredje riket, det spanska inbördeskriget, Ryssland under Stalin och den slakt som gick under namnet andra världskriget i Europa.

Man märker att Follett startade sin skrivarkarriär som thrillerförfattare. Debuten Nålens öga handlade om spioneri och en hel del av intrigen i denna bok behandlar spioneriets betydelse för andra världskrigets utgång. Sovjetunionens spioner var framgångsrika inte minst när det gällde att från Los Alamos få fram kunskaper om hur man tillverkade atombomben. Det är en handfast, snarare än elegant, berättelse han åstadkommit, spännande och underhållande om en värld i kris.

Ken Follett

Ken Follett. Foto Luke Wolagiewicz