Jul 9th, 2017 | By | Category: 2017-07 juli, Recension

Omslag till Vargarnas historiaAv Emily Fridlund
History of Wolves, 2017
Översatt av Molle Kanmert Sjölander
Albert Bonniers Förlag, 2017
ISBN 978-91-0-017141-4, 267 sidor

Detta är något av ett kammarspel trots att berättelsen utspelar sig i norra Minnesotas skogar. Där bor den 15-åriga, lite knepiga Linda, som egentligen heter Madeline, i en avlägset belägen stuga tillsammans med sina föräldrar. Om henne och människorna i grannskapet berättar den amerikanska debutförfattare med det svenskklingande namnet i sin alldeles utmärkta debutroman. Vargarnas historia har kriminella inslag men dessa tycks inte vara de viktigaste beståndsdelarna i en bok som handlar om relationer. Det är en uppväxtroman lika mycket som en berättelse om en ung kvinna som skrider oro omkring sig. Vilket man kan förstå eftersom hon lever tillsammans med föräldrar som varit medlemmar i en hippiesekt och nu flyttat så nära vildmarken man kan komma utan att helt lämna civilisationen.

Vid sjön i närheten flyttar en ny och rätt dysfunktionell vid namn Gardner familj in. Linda erbjuds att bli deras barnvakt åt den fyraårige Paul. Hon vill gärna umgås med dem men för att detta ska gå friktionsfritt måste hon blunda för den vanvård pojken utsätts för. Detta får konsekvenser när Paul dör och rättsväsendet träder in. Läsaren hålls på halster om motiv och händelseförlopp i en roman vars thrillerliknande flöde fylls av underbara betraktelser av människor och natur samtidigt som man tvingas fundera över skuld, skam och gränsdragande.

Man får uppfattningen – utan att detta skrivs någon på näsan – att människor, precis som vargar är utsatta varelser, på samma gång predatorer och villebråd. I synnerhet om det i botten ligger en fundamentalistisk ideologi.

Huvudpersonen (och berättaren) är inte Guds bästa barn men ändå lyckas Fridlund göra att man fattar viss sympati för henne. Liksom för den pedofilanklagade historieläraren som uppmuntrar den dualistiskt intresserade Linda att delta i en tävling där hon berättar om just vargar. Gud i dess olika skepnader har också betydelse för narrativet, makt betyder något men det gör också svek och övriga ingredienser som gör denna saktmodiga men komplicerade berättelse till en intensiv upplevelse trots att den tycks bryta mot alla konventioner som gäller för en bok om utveckling.

Emily Fridlund är uppväxt i Minnesota och är av skandinavisk härkomst. Hon är fil.dr. i litteraturvetenskap och kreativt skrivande.

Emily Fridlund

Emily Fridlund. Foto Doud Knutson