Sep 29th, 2012 | By | Category: 2012-09 sep, Recension

Omslag till Varfor vara lycklig...Av Jeanette Winterson
Why be happy when you could be normal? 2011
Översättning Ulla Roseen
Wahlström & Widstrand, 2012
ISBN 978-91-46-22112-8, inb), 223 s.

Den i Sverige just nu högaktuelle författaren har i romanen vävt samman en rad berättelser, mestadels från sin uppväxt i Accrington i Lancashire i nordvästra England.  Samhället och området har tidigare dominerats av gruv- och textilindustri med en förhållandevis  fattig arbetarklass.  Det är i den författaren växer upp i . En uppväxt som även är starkt präglad av moderns religiositet, faderns tidvisa frånvaro och kampen för att få pengarna att räcka till.

Romanen marknadsförs som  självbiografi, men är knappast en i traditionell mening . Snarare en samling brottstycken  som kretsar kring relationen till Mrs Winterson, författarens adoptivmamma. Modern är depressiv med psykotiska inslag. Fadern figurerar mest som staffagefigur. Livet för Jeanette är en ständig kamp för att vinna kärlek och identitet, något som hon har gemensamt med många andra under uppväxt och tonår.  Modern saknar dock förmåga att ge och ta emot kärlek eller ge stöd över huvud taget. Det gäller fadern också. Familjens oförmåga till nära och meningsfulla relationer kommer att följa författaren genom livet igenom och komplicera hennes kontakter. Den religiösa gemenskapen, som i någon mening kompenserar moderns tillkortakommanden, upphör även den.

Hon stöts ut eller väljer att stötas ut, då hon ertappas med att ha sex med en jämnårig flickvän. Bokens titel är hämtad just från den uppgörelse med modern,  som följer på upptäckten. Jeanette flyr hemmet och hänger sig alltmer åt litteratur och kommer så småningom att få en plats på Oxford. Romanens senare del handlar uteslutande om sökandet efter den biologiska modern och varför hon lämnades bort vid 6 veckors ålder.

Författarens sätt att väva ihop biografiska data, reflektioner kring samhället och berättelser om sin uppväxt  skapar ett djup i romanen. Det handlar inte bara om en bisarr och tragisk familjehistoria, utan även om arbetarklassen i ett senkapitalistisk förfall. Det är även en berättelse om vilken roll litteratur kan spela som vägledning för människor i kris och för förståelsen av sig själv och andra.

ULF MALMSTRÖM

Jeanette Winterson

Jeanette Winterson. Foto Peter Peitsch