VARFÖR DOG MONICA P?

Aug 22nd, 2008 | By | Category: 2008-4, Recension

Omslag till Varför dog Monica P?

Av Elisabeth Gilek
Wahlström & Widstrand 2008

Tänkande lik-trenden fortsätter (jfr Midvinterblod och Sommardöden av Mons Kallentoft). Fast här handlar det inte om mordoffer upphängda i träd utan om destruktiva människor som är inblandade i ekonomisk brottslighet. Fast den verksamheten kommer lite i skymundan för vidriga beskrivningar som tycks vara huvudsaken trots att den låtsas döljas av frågor om existensialitet.

Monica P (hon heter något annat, men döps till det på rättsläkarstationen) vet i början av boken inte om att hon är död, men det är hon. Hennes kropp håller på att ruttna och hon ”lever med” i skeendet när kroppen obduceras. Känslorna finns där som ett slags elektricitet. Det är läskigt – och läskigt beskrivet.

Den döda är ett medvetande som svävar utanför kroppen. Boken igenom försöker hon (den/det?) minnas hur hon dog. Genom hela boken går hennes liv i repriser och till sist faller pusselbitarna på plats och medvetandet slocknar äntligen när hennes aska sprids från ett tågfönster. Det är en scen som jag kan tänka mig att film- och TV-författaren Gilek gärna funderat ut.

Hon är inte fullt lika bra när det gäller romantext. Ibland funkar inte grammatiken och en del formuleringar blir lustiga utan att det varit avsikten.

Dessutom har Gilek riktigt svårt med dramaturgin, den som ska få läsaren att vända blad och undra ”hur ska det gå, hur ska det få?” Historien sackar av betänkligt här och var och inte blir det skojigare när man hamnar i ett sjok amatörfilosofi på temat vad en människa kan vara.
Tanken är säkert att åstadkomma något nytt och fräscht i den, som det sägs, jämngrå deckarfloden. Ambitionen är lovvärd.

BARBRO LINDBORG

Elisabeth Gilek

Elisabeth Gilek

Taggar: ,

  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22