Nov 20th, 2017 | By | Category: 2017-11 nov, Recension

Omslag till Värd att dödaAv Peter Swanson
The Kind Worth Killing, 2015
Översatt av Katarina Falk
Southside Stories 2017
ISBN 978-91-88153-64-7, 377 sid
or

Jag ger mig tusan på att Swanson läst eller åtminstone hört talas om Patricia Highsmiths roman Främlingar på tåg. Det finns likheter i upplägget när den stenrike riskkapitalisten Ted Severson möter den mystiska Lily Kintner i VIP-baren på Heathrows flygplats där de börjar leka en lek som går ut på att de ska berätta hemligheter för varandra. Men samtalet hettar till när Ted lite skämtsamt säger att han är olycklig i sitt äktenskap och att livet skulle bli bättre om han dödade sin otrogna hustru. Lily uppfattar att det finns allvar bakom skämtet och erbjuder sig att hjälpa till.

Peter SwansonDe flyger till Boston i Massachusetts – delstaten där författaren själv bor i staden Somerville – och fortsätter att smida de planer som initierades under resan. Spänningen stiger när antalet berättarröster ökar och allt sjaskigare episoder ur det förflutna kommer upp till ytan. Lily Kintner visar sig vara något helt annat än guds bästa barn. Peter Swanson visar sig vara en hejare på att konstruera en intrig som sätter myror i huvudet på läsaren utan att brista i logiken. Man inbillar sig emellanåt att man vet hur det ska gå men då vänder Swanson upp och ner på alltsammans. Det är en beundransvärd klurighet som visas upp. Dessutom är det hela mycket väl berättat.

Peter Swanson debuterade 2014 med The Girl with a Clock for a Heart och hans böcker kom att översättas till trettio olika språk innan det blev dags för det svenska. Värd att döda är hans andra roman. Den har bland annat belönats med New England Society Book Award. Peter Swanson är gift och har dessutom en katt. Det är möjligt att detta husdjur inspirerat honom till den katt-och-råtta-intrig som utgör stommen i Värd att döda.

BJÖRN ENMAN