Feb 12th, 2021 | By | Category: 2021-02 feb, Recension

Omslag till Vår mörka hemlighetAv Jenny Quintana
Our Dark Secret, 2020.
Översättning Helen Sonehag
Sekwa Förlag, 2020
ISBN 978-91-88979-26-1, 323 sidor

Jenny Quintana är en brittisk författare som debuterade med den psykologiska spänningsromanen Där fåglarna slutat sjunga år 2018. Vår mörka hemlighet är hennes andra.

Elizabeth är en ensamstående kvinna som lever ett lugnt liv i Oxford. En dag får hon ett oroväckande besked från en tidigare granne: en död kropp har påträffats på den plats Elizabeth hade som favorittillhåll som fjortonåring. Hon vet vem som dog, hur personen dog och varför.

Drygt tjugo år tidigare bor fjortonåriga och överviktiga Elizabeth i det lilla samhället Chelmsford. Sommaren 1978 flyttar Rachel till grannskapet med sin familj. Rachel är populär och spännande, och Elisabeth blir närmast förälskad och vill göra vad som helst för att få vara nära Rachel. En ung kvinna hittas mördad och polisen söker efter gärningsmannen. Elisabeths värld rasar samman när hennes älskade far och Rachels mor finner varandra och lämnar Chelmsford för att bo tillsammans. De båda flickorna börjar umgås men deras vänskap vilar på en bräcklig grund tills den stora katastrofen kommer som länkar dem samman för all framtid. De skiljs senare åt men Elisabeth tar åter kontakt år 1999 efter att ha fått beskedet om att den andra kroppen hittats. De kan inte fortsätta att låtsas som om det förflutna aldrig hänt, utan Elisabeth och Rachel måste nu hantera det som hände den där sommaren.

Jenny Quintana har skrivit en ovanlig roman som fascinerar med sin lågintensiva spänning och som griper tag i läsaren. Man kan säga att boken handlar om två flickor/kvinnor, två dödsfall och två decenniers tystnad. Författaren målar skickligt intrigen med vardagstristessen i det lilla samhället och Elisabeths frustrationer och ensamhet. Det är Elisabeth som berättar vad som hände för tjugo år sedan, och inte utan avsaknad av en viss humor. Och nu, tjugo år senare, vill hon göra allt för att hålla ungdomens hemligheter dolda. Elisabeth är och förblir besatt av Rachel, men läsaren får aldrig veta om det finns något sexuellt i detta eller om Elisabeth bara vill bli accepterad av den omtyckta och populära Rachel.

En mycket läsvärd bok som lämnar en lång eftersmak.

Jenny Quintana

Jenny Quintana. Foto Alicia Clarke