VAR ÄR JANE EYRE?

Mar 6th, 2010 | By | Category: 2006-4, Recension

Av Jasper fforde
The Eyre Affair 2001
Översatt av la Lind
Leopard förlag 2006

För några nummer sedan skrev jag en artikel i DAST om Jasper ffordes serie böcker om Thursday Next, litteraturdetektiv bland specialagenterna i 1985 år England (ett England som alls inte är det samma som vårt 1985 års Storbritannien). Jag undrade då om något svenskt förlag skulle våga satsa på denna mycket engelska litteraturform. Det ryktades att Ordfront funderade, men nu har Leopard (med gamle Ordfrontförlagschefen som ansvarig) gett sig på vågspelet.

Man skall gilla engelsk nonsens/absurdism-litteratur (med Alice i Sagolandet som riktmärke) för att rätt uppskatta böckerna om torsdag Nesta (som hon får heta i svensk översättning). Denna första bok handlar alltså om att superskurken Acheron Hades kidnappar Jane Eyre ur hennes originalmanuskript, varför alla böcker sakta blir blanka. Vår hjältinna lyckas förstås rädda Jane, men på vägen blir slutet i romanen något annorlunda. I förbifarten får vi också (kanske) veta vem som egentligen skrev Shakespeares dramer. Detta är alltså inte en deckare utan en klassisk agenthistoria med superskurkar och mer normala hjältar.

Översättningen flyter bra, men med tanke på att så mycket handlar om just engelsk klassisk litteratur så hade i alla fall jag inte haft något emot att torsdag också här fått heta Thursday, men det är en randanmärkning.

Vi är i alla fall några som älskar den här sortens litteratur: en understreckare i Svenska Dagbladet ivrade också för en översättning.

LEIF-RUNE STRANDELL