VÄNNEN

Aug 9th, 2018 | By | Category: 2018-08 aug, Recension

Omslag till VännenAv Joakim Zander
Wahlström & Widstrand, 2018
ISBN 978-91-46-23470-8, 384 sidor

Vännen är tredje boken i Joakim Zanders thrillerserie om juristen Klara Walldéen, advokaten Gabriella Seichelmann och lobbyisten Georg Lööw. Zander debuterade 2013 med Simmaren (http://www.dast.nu/recension/simmaren), fortsatte med Orten 2015 (http://www.dast.nu/recension/orten) och böckerna tar upp internationella ämnen som radikalisering liksom mer mänskligt känslosamma problem och allt detta sätts i ett sammanhang som är berörande. I Vännen sitter den unge praktikanten Jacob Seger på den svenska ambassaden i Beirut och drömmer om en storslagen diplomatkarriär fast han i verkligheten sätts att uträtta det han uppfattar som meningslösheter. Han blir vän med fotografen Yassim och därmed startar en händelsekedja. Är  Yassim, som MUST i Sverige påstår, en terrorist?

Det här är ett ämne och en miljö som Joakim Zander kan och har upplevt. Under uppväxten bodde han omväxlande i Mellanöstern och USA och arbetade i tio år för olika EU-institutioner i Bryssel. De olika legala komplikationer som kan uppstå förstår han också och kan beskriva efter att ha doktorerat i juridik vid universitetet i Maastricht.

Terrorn har kommit närmare Sverige (tänk Drottninggatan) och här blir Zanders gestalter Klara Walldéen och Gabriella Seichelmann involverade i ett sådant scenario i och med att Gabriella grips på sitt advokatkontor av en antiterrorstyrka. Klara börjar forska och hennes ledtrådar för henne först till Bryssel där hon lotsas genom den snåriga byråkratin av George Lööw och sedan tar sig vidare till Beirut.

Den fråga Joakim Zander låter läsaren våndas med är hur väl vi egentligen känner människorna runt om oss. Är de vänner eller fiender? Kan man lita på en människa eller ta fasta på fakta? Det är trådar som nystats fram i många spionromaner men Zander tar historien och oss i ett fast grepp och för oss vidare i en alltmer spännande handling i en skickligt skriven thriller.

Joakim Zander är född 1975 och uppväxt i Söderköping, men har bott i länder som Israel, Syrien, Belgien och USA innan han slutligen hamnade i Lund. Hans far inom FN och som 15-årng kom han till Damaskus mitt under brinnande Gulf-krig vilket var omvälvande. Författarens böcker har sålts till ett 30-tal länder och filmrättigheterna såldes till ett amerikanskt bolag men när optionen gick ut övertogs den av Nordisk film som nu tänker förvandla dem till tv-serier.

LEIF PETER JONSSON

Joakim Zander

Joakim Zander. Foto Emil Malmborg