Aug 31st, 2015 | By | Category: 2015-08 aug, Recension

Omslag till Vanishing gamesAv Roger Hobbs
Vanishing games, 2015
Översatt av John-Henri Holmberg
Bokfabriken, 2015
ISBN 978-91-76291-03-0, 327 sidor

Den utsökt kriminella hjärnan, ”den bästa tjuven i världen”, från Hobbs debut Ghostman har återvänt för att bevisa att han inte bara kan få problem att försvinna utan att han kan få vad som helst att bli blå rök – och att han har siktet inställt på större byten. Han är en James Bond-typ som vet det mesta om hemliga identiteter, smuggling av olika varor  och mord. Handlingen utspelas i ett korrumperat Östasien där kinesiska gangstergäng, triader, har sina fingrar med i de flesta brottskategorier.

Jagberättaren Jack (han är känd under många namn) har haft en mentor vid namn Angela som lärde upp honom i kriminella skickligheter innan hon dumpade honom i Malaysias huvudstad för sex år sedan. Nu kommer ett rop på hjälp från henne (han hoppas i alla fall att det är från henne) och han reser genast till den lilla halvön Macau, tidigare portugisisk besittning och en spelhåla, numera administrerat av Kina enligt konceptet Ett land, två system.

Det visar sig att sjörövare i Sydkinesiska sjön har tagit en smugglarskepp innehållande en förmögenhet i oslipade safirer. En av piraterna förråder sina kamrater, mördar smugglarna eftersom han snubblat över en extra sak som kommer att göra honom ofantligt rik (Hobbs hemlighåller i det längsta vad det gäller, och jag tänker inte skvallra). Samtidigt har Angela  planer på att hitta piraten och hans skatt. De träffas i det gangstertäta spelparadiset och inser att de måste vara snabba på foten och i tanken eftersom det finns andra som kommit på samma briljanta idé. Färgrika mordiska typer ur triaderna är dem på spåren.

Det blir våldsam action – kanske lite väl mycket för bokens bästa. Huvudpersonen finessrika lösningskapacitet kommer inte riktigt till sin rätt, vilket den gjorde i debutboken. Något balanseras det väl av den stigande känslomässiga relationen mellan Jack och Angela, båda personerna växer under berättelsens gång. Och det verkar ofrånkomligt att det blir en tredje del i serien om dessa påhittiga människor som till fullo exploaterar sin tvivelaktiga moral. Det är något speciellt med en bokkaraktär som gladeligen dödar folk och nästan samtidigt citerar klassiker.

Roger Hobbs, skytteinstruktör, väktare och radiopratare, är född 1988 och bor i Portland, Oregon, USA. Han har studerat filmvetenskap, litteraturvetenskap och språk. För romanen Ghostman belönades han med utmärkelsen The Ian Fleming Steel Dagger för årets bästa thriller.

BJÖRN ENMAN

Roger Hobbs

Roger Hobbs. Foto Michael Lionstar